Plastkortet står sig starkt som det i särklass populäraste alternativet när konsumenterna är ute och handlar, följt av kontantbetalningar. Enligt en rapport från Insight Intelligence tidigare i höstas, "Det kontantlösa samhället", uppgav åtta av tio tillfrågade att de handlar med bankkort varje vecka.

Under det senaste året har konkurrensen börjat öka från det som anses vara morgondagens betalsätt, nämligen de digitala plånböckerna. De första spåren har börjat synas främst på internet, där allt fler loggor börjar dyka upp vid de digitala kassorna. Paypal är redan en stark aktör, svenska Seqr börjar synas allt mer, och nu positionerar sig även plastkortsjätten Mastercard för att försvara sin ställning. Företagets plan är att göra det samtidigt som man vill rädda dagens plastkort: genom att göra plasten digital. 

Missa inte vårt videoreportage om mobilbetalningar!

Mastercards nya lösning har döpts till Masterpass, och det är deras version av den digitala plånboken. Mats Taraldsson är affärsutvecklingschef på Mastercard i Norden och Baltikum. Han anser att det nu är rätt tid att ge sig in i kampen om den digitala plånboken.

– Vi ser att det finns ett stort intresse på det här området, både från handlare och konsumenter. Med Masterpass vill vi göra framtidens betalningar både enklare och säkrare, oavsett vilken enhet det sker genom.

I grunden är Masterpass en kortbaserad lösning. Tanken bakom är att du ska registrera dina nuvarande kredit- och betalkort, MasterCard-kort såväl som kort från andra varumärken, som du sedan har tillgängliga när du "går till kassan" i en webbbutik. Själva betalningen sker genom att kunden klickar på Masterpass-loggan och skriver in sitt lösenord. Efter det kan du välja vilket kort du vill använda i en lista av registrerade kort med tillhörande leveransadresser, vilka kan administreras genom Masterpass-tjänsten.

Mastercards lösning går bara att använda om du har ett plastkort att registrera, vilket skiljer dem från några av konkurrenterna. Mats Taraldsson tror dock inte att det faktumet kommer skrämma bort folk, eftersom nästan alla har kort.

Nu rustar man för fullt, men trupperna är inte riktigt på plats ännu. Masterpass ska rullas ut i Sverige innan årsskiftet, men inledningsvis handlar det endast om en internetbaserad tjänst. Konkurrensen ökar även ute i handeln, där mobilbetalningarna börjat positionera sig. Mastercard har ambitionen att Masterpass ska nå ut i fysiska butiker under 2014, men en tydligare tidsram än så har man inte i dagsläget. Då ska även Masterpass kunna användas genom mobilen, med hjälp av nfc-teknik och qr-koder. I framtiden hoppas man att handlarna ska kunna skapa egna skräddarsydda plånböcker baserade på Masterpass-tjänsten.

– 2014 kommer bli ett väldigt intressant år för övergången till digitala plånböcker, vår ambition är att Masterpass över tid ska bli den ledande tjänsten både på nätet och i handeln, säger Mats Taraldsson.