För precis ett år sedan stängde Narrative en mycket lyckad kampanj på gräsrotsfinansieringssajten Kickstarter. Företaget hette då Memoto och målet var att ta in 50 000 dollar för att börja tillverka en liten kamera som kan knäppas fast på kläderna och som hela tiden tar bilder av bärarens omgivning. Resultatet blev långt över förväntan för företagets grundare.

I stället för 50 000 dollar för att kunna få igång produktionen så slutade det med 550 000 dollar och nästan 2 500 kunder som ivrigt väntade på att få var sin kamera.

Efter att kickstarterkampanjen avslutades har ungefär lika många kameror sålts via företagets egen sajt i form av förbeställningar. Men fortfarande har inga kameror levererats till kunderna.

Målet var att de första livsloggarna skulle kunna knäppa fast sina kameror på kläderna redan i februari i år. Nu, tio månader senare, väntar alla fortfarande på levererans från fabriken i Taiwan. Att gå från en prototyp och ett designkoncept har visat sig betyligt svårare än vad företagets grundare hade tänkt sig från början. Flera av dem har tidigare erfarenhet från att starta tjänsteföretag som Bilddagboken, Bubblare och Twingly. Även på hårdvarusidan fanns erfarenheter från utvecklare som varit med och tagit fram Anoto-pennan.

– För mig personligen är det nytt att arbeta med hårdvara, men vi har andra personer i teamet har jobbat med hårdvara tidigare. Det som varit nytt för alla är att få hårdaru- och mjukvarubiten att fungera tillsammans. Det är rätt få företag som är duktiga på det, säger Oskar Kalmaru som är en av Narrativs medgrundare.

Att kamerorna ännu inte levererats ut till kunderna beror på att kvalitén i produktionen inte blivit tillräckligt bra och att företaget inte vågat garantera hållbarheten hos de kameror som är klara hos leverantören.

– Det som är utmaningen med en hårdvaruprodukt är att det är så mycket som ligger utanför din egen kontroll. När du bygger en mjukvaruprodukt har du hela processen från ax till limpa, det är bara appstore som ligger utanför din kontroll. Här har du leverantörer i olika led med komponenter på olika geografiska platser som ska passa ihop. Det blir så mycket längre ledtider, säger Oskar Kalmaru.

Han säger också att det varit svårt att bedöma hur komplex den slutgiltiga produkten skulle bli med både hårdvaran och den mjukvara som används för att ta hand om alla bilder som användarna tar.

– Produkten som vi skeppar är ju inte bara en hårdvarupryl utan en hel kedja av funktioner med en tjänst och appar för både Iphone och Android. Att få det att fungera ihop har varit komplext, säger Oskar Kalmaru.

Nu verkar det dock som att de första kunderna kan vänta sig leverans under den kommande veckan. Den färdiga produkten ligger också mycket nära det som visades upp för ett år sedan.

– Det här är precis vad vi har tänkt oss, vi har byggt precis den produkt som vi sade att vi skulle bygga, säger Oskar Kalmaru

Några funktioner har tillkommit efter feedback från de kunder som valde att satsa på projektet via Kickstarter. Bland annat går det nu att ta en extra bild genom att snabbt knacka på kameran. Teamet bakom kameran har också fått upp ögonen för att den kanske inte kommer att användas precis så som de själva tänkte från början. Då var tanken precis den att användarna skulle fotografera hela sitt liv. Nu tror Sebastian Björkelid som är ansvarig för mjukvaruutvecklingen och appen som ska användas för att titta på och dela bilderna att användarna kanske kommer att sätta på sig kameran vid speciella tillfällen.

– Styrkan är att du får en helt annan vy av ditt liv. När du är på semester i Paris är det klart att du får en bild på Eiffeltornet och Notre Dame men du missar när du stod och tittade på kartan eller gick i den där skumma butiken. Det är det som är det roliga, säger han.

Kameran tar 120 bilder varje timme. För att kunna ta till sig så mycket foton har Narrative kopplat den till en webbtjänst och en app som tar hand om bilderna.

– Många av bilderna blir dåliga och det är viktigt att vi är duktiga på att sortera bort dem, säger Sebastian Björkelid.

I appen sorteras bilderna in i händelser som också kan spelas upp som små filmsnuttar. Bilderna och filmsnuttarna kan sedan delas via till exempel Facebook eller Twitter direkt i appen.

Fakta

Företaget grundades i mars 2012 och har idag drygt 20 anställda. Från början hette det Memoto men tvingades av googleägda mobiltillverkaren Motorola att byta namn. Valet föll på Narrative som ska föra tankarna till berättelse.

Vid sidan av de sex ursprungliga delägarna Martin Källström, Björn Wesén, Oskar Kalmaru, Simon Pantzare, Eric Hampusgård och Sebastian Björkelid så har det amerikanska riskkapitalbolaget True Ventures satsat tre miljoner dollar, motsvarande nästan 20 miljoner kronor, i företaget.