Redan när Izettle grundades 2010 var planen att i så stor utsträckning som möjligt köpa in stödsystem som tjänster. Strategin har redan från början varit att lägga så lite kraft som möjligt på sådant som till exempel kontorsstöd. I samband med starten handlade det också om att undvika höga engångskostnader.

– Framför allt kan vi fokusera på vår produkt, och slipper lägga energi på saker runtomkring. Vi vill inte ta i något som inte är vår kärnverksamhet. Varje gång vi behövt något stödsystem har vi undersökt vad som redan finns klart där ute, säger Daniel Bernholc, cto på Izettle.

För den dagliga administrationen blir det inte några större avlastningar, berättar Daniel Bernholc, utan det handlar mer om att slippa ta hand om bakomliggande infrastruktur.

– Någon måste se till att det bakomliggande fungerar, och allt sådant slipper vi. Det betyder också att jag kan bygga teknikavdelningen på ett helt annat sätt, eftersom det inte behövs massor av folk som gör saker runt omkring, säger Daniel Bernholc.

Videoreportage: Därför dör plastkorten inom 10 år.

På Izettles teknikavdelning finns 30 personer och i stort sett alla är utvecklare. Antagligen hade företaget haft några färre som jobbat med utveckling av den egna produkten om de valt en annan strategi.

– Vi behöver inte spreta så mycket utan samlar våra krafter, säger Daniel Bernholc.

Salesforce Desk används för kundsupport och Dropbox för delning av exempelvis bilder och annat material, och RJMetrics som beslutsstöd. Företaget använder Jeeves som affärssystem – det ligger helt outsourcat. För funktioner som mejl, videokonferenser och delning av dokument används Google Apps, som funnits med redan från starten. Det senaste året har Izettle dubblat sin personal och då har det varit lätt att skala upp.

– Det händer att folk droppar av och det är extremt enkelt att skala ner. Men minst lika enkelt att skala upp. Vi lägger upp en ny användare och så börjar taxametern ticka, säger Daniel Bernholc.

Det som skulle kunna upplevas som frustrerande är om leverantörerna är svåra att ha att göra med. Dessutom går det inte att addera nya funktioner hur som helst. Men det kan nästan vara så att det bara är skönt, enligt Daniel Bernholc.

– I förhållande till Google är vi små, även om de säkert anstränger sig för att lyssna på användarna. Samtidigt kan det vara lite skönt att inte behöva tänka så mycket på vad man skulle vilja förändra, utan anpassar sig istället efter vad produkten erbjuder, säger han.

Samtidigt påpekar han, är det också i samband med upphandlingarna som det gäller att lägga krafterna för att se till så att det blir rätt produkter som köps in. Och de ska hålla även på längre sikt.

– Man gör en ordentlig upphandling. Man tittar på vad man vill ha, redan från början, och lägger mycket fokus där. Vi ser till att vi får rätt produkt och förhoppningsvis behöver man inte mer under resan, säger Daniel Bernholc.

Fakta

Izettle är ett svenskt företag som utvecklar teknik för att ta emot kortbetalningar med telefoner och surfplattor. Lösningen består dels av en kortterminal som används ihop med telefonen eller plattan, och en app.

Izettle grundades 2010. 2012 omsatte Izettle 11,1 miljoner kronor. Säljbolaget Izettle Merchant Services omsatte 21,7 miljoner kronor. Antalet anställda är 120.

Izettle nådde också en andraplats på Computer Swedens HIT-bolagslista.