Till sommaren 2014 växlar Swish upp – och tar de första stegen mot att bli en mobilbetalningstjänst. Swish är en tjänst som drivs gemensamt av sju svenska banker. I dag flyttas pengar mellan privatkonton med hjälp av en persons mobilnummer.

Samma princip ska gälla i den version som riktar sig till företag och organisationer. De får ett nummer (om det blir telefonnummer eller annat är inte spikat ännu), som används när privatpersoner ska skicka pengar. Det numret är i sin tur kopplat till ett företags- eller organisationskonto, och pengarna ska komma in på kontot direkt.

– Vi utvecklar och skissar, så jag ska inte föregripa eller ge felaktiga förväntningar. En enkel grundtanke vi har är att om folk är vana vid ett särskilt beteende ska man försöka hålla sig till det så långt det går, säger Carl Molinero, ansvarig för mobilbetalningar på Swedbank.

Den än så länge skissartade planen är att rikta in sig mot småföretagare och organisationer. Tanken är att rikta in sig på branscher där det fortfarande används mycket kontanter, och erbjuda ett alternativ. Priser och liknande är inte spikade än, och är upp till de enskilda bankerna att sätta.

– Det är inte tanken att du ska gå på ICA eller Axfood, utan det är mer riktat mot mindre företag och organisationer. Det är inte en fullfjädrad tjänst med kassaregister och liknande, så det ger sig självt, säger Carl Molinero.

Det är fortfarande fysiska miljöer som nämns, men skulle det fungera för e-handel också?

– Det är inget som hindrar det. Om du tittar på hela Blocket-marknaden så har det exploderat med folk som vill ta betalt med Swish. Men du vill gärna överlämna varan. I ickedistanshandel fungera det bra, men för distanshandel kanske du behöver lägga till en lösning så att leverans av vara och betalning sker slag i slag.

Samtidigt har Swish presenterat en del siffror för hur det går. 700 000 bankkunder har anslutit sig till tjänsten, totalt har det 1,5 miljarder kronor skickats med Swish och det vanligaste beloppet är drygt 100 kronor. Enligt Swish är också fler banker på gång att ansluta sig tjänsten under det kommande året.

– Vi är ödmjukt glada för att Swish fått ett så positivt bemötande. Många undersökningar visar att våra kunder tycker att det är enkelt och att man vill att Swish får utökad funktionalitet på grund av att det är så enkelt, säger Carl Molinero.

Har du testat Swish?
Det är inte längre tillåtet att rösta.

Fakta

Swish lanserades för ganska exakt ett år sedan, och bakom tjänsten står sju banker:

Danske Bank

Handelsbanken

Länsförsäkringar

Nordea

SEB

Swedbank och Sparbankerna

Skandiabanken