SJ har åter fått igång sitt biljettbokningssystem, de flesta av SL:s system som drabbades är åter uppe och Systembolagets sajt och bokning är också tillbaka. Men för Posten har det gått långsammare. Fortfarande nu på morgonen ligger postens sajt nere. Posten, som nu fått upp en tillfällig sajt, skriver bland annat det är problem att spåra försändelser och paket och att skicka ut avi:er. Posten räknar också med förseningar för vissa typer av försändelser. Däremot fungerar själva distributionen av brev- och paket som de ska.

– Distributionen av brev och paket går ganska bra, men det finns vissa grejer som fungerar mindre bra. Man kan inte spåra brev, det är problem att lämna ut rekommenderade brev som kräver fullmakt eftersom vi inte har tillgång till vårt behörighetsregister och det är problem att producera varubrev, det är de största problemen, säger Anne Källgren på postens presstjänst.

En brand i leverantören Evrys serverhall i Tomteboda i Solna kombinerat med ett mjukvarufel i en lagringslösning från Hitachi orsakade problemen.

Hos Posten har anställda i vissa lägen tvingats gå över till papper och penna.

– När det handlar om att chaufförer tar emot paket till exempel, det är
elektroniska signaturer i vanliga fall. Det är klart att det blir lite mer merarbete, men sen handlar det också om en ovana vid de här rutinerna, säger Anne Källgren.

Mycket är på gång att lösa sig efter nattens arbete, men Posten räknar ändå med att en del besvär kan komma att fortsätta även de närmaste dagarna.

– Nu ska det göras kvalitetskontroller. Om det fungerar som det ska är det jättebra, men vi räknar med att det kan finnas vissa kvardröjande systemproblem över helgen och även in i nästa vecka, men förhoppningsvis inte så att det påverkar kunderna.

Många läsare har också reagerat på att det tog relativt lång tid innan Posten gick ut med information om störningarna på en tillfällig sajt, till skillnad från exempelvis Systembolaget.

– Ja, det tog alldeles för lång tid för oss. Det har inte så mycket att göra med it som att vi är en komplicerad och stor koncern. Det gäller att komma fram till ett gemensamt beslut om hur vi ska hantera det, och vi finns i flera länder, säger Anne Källgren.

Under dagen hoppas Posten ha tagit några stora kliv i rätt riktning.
– När den här dagen är över tror jag att vi kommer ha gått ett stort steg framåt, säger Anne Källgren.

Postnord Logistics cio Kenneth Verlage tog till Twitter för att meddela omvärlden att saker och ting fungerade, när inte sajten gjorde det.