Att spendera tid på att leta efter saker, både i den fysiska och digitala världen, suger energi och kan orsaka stress. Passa på att städa upp och organisera dina dokument och dylikt så att är du bättre förberedd för intensiva arbetsperioder. Om du har låtit inkorgen svämma över, använd den lugna stunden och sortera de inkomna mejlen i följande kategorier – saker att ta tag i, strunta i och delegera vidare.
2/14Se över dina prestationer.
I de flesta fall hoppar vi från ett projekt till ett annat, utan att hinna stanna upp och reflektera över vår egen insats och vad vi presterat. Tänk tillbaka på dina prestationer och lista lyckade du projekt du deltagit i och hur din roll spelat in, information som kan vara värdefull vid löneförhandling eller om du söker nytt jobb.
3/14Planera.
Om du inte har så mycket att göra för stunden är det ett bra tillfälle att planera för vad händer de närmaste dagarna eller veckorna. Då kan du minska risken för att bli överbelastad med arbete, samt ta planera in vad du ska göra nästa gång du har en seg dag på jobbet. Att planera är dock något som med fördel kan göras varje dag, ta fem minuter av din dag och se om det ökar din effektivitet.
4/14Nätverka.
Hör runt bland dina kontakter inom och utanför företaget och uppdatera dig om vad som händer i din närhet. Kanske kan du få tips om nya kundkontakter, potentiella kollegor eller ett nytt jobb du länge varit ute efter.
5/14Stäm av med kollegorna.
Om dina kollegor också har en lugn dag, ta en lunch eller ett möte och uppdatera varandra om vad ni har för pågående projekt och leveranser. Kollegorna anges ofta som en av de främsta anledningarna till att personer trivs på sitt jobb, ta de chanser som uppstår att stärka din relation till de personer du arbetar med.
6/14Utvärdera dina mål.
Karriärmål, kortsiktiga och långsiktiga, är en viktig del i karriärutvecklingen. Har du satt nya mål för 2014? Se över dina mål och vad du gör för att nå dem, eller vad du behöver börja göra för att nå dem.
7/14Dagdröm.
Sitter du på några briljanta idéer som du inte tagit dig tid att utveckla ordentligt? Ta en timme och tänk utanför boxen kring sådant du vanligtvis inte hinner med, till exempel nya produkter, tekniska lösningar, eller något som du tycker borde förändras på företaget.
8/14Reflektera över din arbetstid.
En lugn dag är ett perfekt tillfälle att fundera kring din effektivitet och vad du spenderar tid på. Kan lägga om dina arbetsuppgifter? Finns det något du kan sluta göra överhuvudtaget? Vad stjäl din uppmärksamhet? Om du identifierar tidsåtgången för dina arbetsuppgifter kan du också se vilka åtgärder som gör att du får mer gjort på din arbetstid.
9/14Lär dig något nytt.
Ta del av branschnyheter, de senaste trenderna inom ditt område eller anmäl dig till en MOOC. Vill du utvecklas i din karriär måste du också hålla koll på vilka saker det är som påverkar din karriärutveckling och hur du kan ligga steget före.
10/14Få lite motion.
Om du har möjlighet att gå från jobbet en stund eller förlänga lunchpausen kan lite motion vara en bra idé, träning ger både ny energi och rensar hjärnan.
11/14Förbättra en arbetsprocess.
När vi är uppe i varv är det svårt att reflektera över hur vi arbetar. Fundera på om du skulle kunna göra någon av dina vanligaste arbetsuppgifter på ett mer effektivt sätt och gör de nödvändiga förändringarna.
12/14Hjälp till.
Se om du kan hjälpa någon av dina kollegor eller någon annan avdelning. Det ger dig en chans att lära dig något nytt samtidigt som du hamnar på god fot med kollegan – som förhoppningsvis återgäldar tjänsten när rollerna är ombytta.
13/14Stäm av med chefen.
Alla chefer gillar goda nyheter, berätta om de lyckade projekt genomfört (onekligen har du gjort något rätt eftersom du har tid över) och hur du planerar att gå vidare. Att uppmärksamma chefen om din framgång kan leda till nya uppgifter och större ansvar som tar dig vidare i karriären.
14/14Var proaktiv.
Se över om du kan få ett försprång på kommande arbetsuppgifter eller projekt som ska påbörjas. Se över din att-göra lista och prioriteringar, ibland kan tillsynes små uppgifter visa sig vara viktigare när de väl ska genomföras.
Långsamma dagar med lite att göra är sällsynt för de flesta, men när de väl uppstår är det lätt att inte veta vad man ska göra med tiden.
Istället för att bli uttråkad och försöka slösurfa bort minuterna finns det många sätt att ta tillvara på tillfället. Kanske kan du planera kommande projekt, förbättra några av dina arbetsprocesser eller hjälpa en kollega?