Det blev en kort historia för Swedbanks mobilbetalningssystem Bart. Nu på morgonen skriver Dagens Industri att Swedbank lägger ner Bart under våren.

– Det stämmer att vi kommer att avveckla Bart under våren 2014. Det beslutet är taget, säger Swedbanks presschef Anna Sundblad till tidningen.

20 000 personer har anslutit sig till Bart enligt Swedbanks chef för mobila betalningar, Carl Molinero. Det är också så många som banken beräknar har gjort någon transaktion.

– Vi har inte nått den volym som vi önskat, det är en bidragande faktor. Det gäller både på handlarsidan som konsumentsidan, säger Carl Molinero till Computersweden.se.

Dessutom tror Carl Molinero att Swedbank får svårt att hålla den utvecklingsnivå som krävs för att tjänsten ska bli riktigt het bland konsumenter och butikskedjor.

– Vi har kommit fram till att vi ensamma får svårt att hålla utvecklingstakten som marknaden hoppas på. Vi tror också att vi behöver en bred lösning på området där marknadens alla aktörer står bakom. Du kan jämföra med Swish där samtliga banker jobbar med den bakomliggande infrastrukturen. Sen har vi gjort undersökningar som visar att bara mobilbetalningar inte räcker utan det krävs mervärde före och efter, säger Carl Molinero.

Enligt honom har banken också satsat hårt på att locka till sig fler kedjor som kunder, något som bland annat ledde till att Swedbank för ett drygt år sedan öppnade för kunder i andra banker att ansluta sig. Hur mycket Bart-projektet kostat Swedbank kan han inte uppge när Computer Sweden frågar.

Axfood, som bland annat äger och driver matvarukedjorna Hemköp, Willys och Prisextra var den största aktör som använde Bart, parallellt med den konkurrerande tjänsten Seqr från Seamless. Enligt Axfoods presschef Ingmar Kroon finns Bart-utrustningen i mellan 350 och 400 av koncernens butiker.

– Det är deras beslut, och det är tråkigt, men vi tror fortfaranade på mobila betalningar. Vi kommer att fortsätta med Seqr, säger Ingmar Kroon till Computersweden.se.

Missa inte: Tv - Därför dör plastkorten inom tio år

Att så många större kedjor valde att ge Bart kalla handen tror Ingmar Kroon är en av de största anledningarna till att Bart inte blivit någon succé.

– Att inte tillräckliga många kedjor anslöt sig var väl en grej antar jag. Det blir ett större motstånd till att skaffa en ny tjänst om inte även H&M, Ikea eller någon liknande också ansluter sig, säger Ingmar Kroon.

För Axfood ska beslutet att avveckla Bart inte innebära någon ekonomisk påverkan, enligt Ingmar Kroon.

– Överrenskommelsen kan jag inte gå in på i detalj, men det är deras investering i stort. Vi förlorar ingenting, säger Ingmar Kroon.

Han säger att Axfood lärt sig mycket av Bart-satsningen, och att de kommer fortsätta med mobila betalningar, genom Seqr.

Även Swedbank säger att mobila betalningar också i framtiden kommer att vara ett viktigt område. Nu arbetar de vidare med storbankernas gemensamma tjänst Swish, som senare i år ska börja användas för enklare betalningar, och med en satsning på Mastercards teknik Masterpass, som används för digitala plånböcker.

– Det är fortfarande ett strategiskt område. Och det vore dumt att inte titta på alla tecken, hela livsstilen byggs på en kärlekshistoria till sina mobiler. Det vore olycklig att tro att det här med mobiltetet är en fluga, säger Carl Molinero.

Bart baserades på en infrastruktur med betalkort, och fungerade genom att en kamera i kassan läste av en qr-kod. Sedan drogs beloppet.

Swedbank ska nu, tillsammans med Axfood, bestämma ett exakt datum då tjänsten stängs ner.

Fakta

Axfood började testa Bart under 2012, och i november det året beslutades att drygt 350 butiker inom koncernen skulle börja använda systemet under 2013.

Axfood är en av Sveriges största livsmedelskoncerner, tillsammans med Ica och Coop. Koncernen äger butikskedjorna Hemköp, Willys och Prisextra och har dessutom ett stort antal fristående handlare knutna till sig. Marknadsandelen är 20 procent.