Musikförsäljningen i Sverige ökar. För helåret 2013 gick musikförsäljningen upp med 5 procent till totalt 990 miljoner kronor mot 943 miljoner kronor 2012. Musikbranschen kan tacka Spotify för den ökningen. Strömmad musik, vilket i Sverige nästan är att likställa med Spotify, stod för totalt 70 procent av den totala försäljningen.

Musikbranschen i Sverige står alltså i princip och faller med en leverantör, och om det säger Ifpi:s vd Ludvig Werner så här till Dagens Industri, DI:

– Vi vet inte exakt hur stor del av streamingsiffrorna som kommer från de olika streamingtjänsterna, men vi vet ju att det i princip är en jättestor aktör. Spotify har slutat vara ett varumärke och blivit vårt nya format, ungefär som cd eller vinyl. Man kan tycka att det är problem med en jättestor leverantör, i alla fall om de skulle sluta vara good guys och bli bad guys i stället.

Läs även: "Skivbolagen tvingar Spotify till börsen"

Samtidigt tror han att Spotifys framgångar gör att fler konkurrerande tjänster kan komma at startas under året, något som han också vill se.

– Det är logiskt. Ju större Spotify blir, desto fler entreprenörer och affärsbyggare kommer att se att det finns plats på marknaden även för dem. Ju mer lönsam en bransch blir, desto fler konkurrenter dyker upp och det tycker jag är bra, säger Ludvig Werner.

Han får medhåll av Daniel Johansson, musikbranschforskare på Linnéuniversitetet, som tror att it-jättar som Microsoft och Google kan bli särskilt framgångsrika på musikområdet.

– Kriget om streamingtjänsterna kommer att dra i gång på allvar under 2014. Och de som har bäst förutsättningar är de som inte är beroende av externt kapital. Aktörer som Google, Sony, Microsoft som har finansiella muskler och råd att blöda på musiksidan några år, säger Daniel Johansson till DI.