Det har varit full rulle på rapporterna i USA den här veckan.
Apple rapporterade i början av veckan och trots rekord både när det gäller Iphone-försäljning och kvartalsomsättning så mötte inte rapporten analytikernas förväntningar, varpå Apple-aktien sjönk efter rapporten.

Yahoo minskade omsättningen när de öppnade sina böcker i går. Dock steg vinsten för fjärde kvartalet med 28 procent till 348 miljoner dollar.

Denna intensiva rapportvecka i USA går nu vidare, med bland annat Facebook i kväll, och Google på torsdag.

Förväntningarna är högt uppskruvade på båda bolagen.

Facebooks aktiekurs har gått som en raket senaste året. För ett år sedan låg aktiekursen runt 30 dollar, nu närmar den sig 60 dollar. Det är inte bara en följd av den allmänna uppgången utan också av att bolaget har visat att de klarar av att ställa om till mobilen – och fått annonsörerna med sig.

Samtidigt kommer allt fler rapporter om att Facebook börjar tappa greppet om användarna, särskilt i yngre åldersgrupper, som tonåringar och studenter, där konkurrerande tjänster som Snapchat (som Facebook för övrigt gjort ett fruktlöst försök att köpa för tre miljarder dollar) och Twitter i stället vinner mark. Därför kommer investerarna och analytikerna vara mycket uppmärksamma på hur många som använder tjänsten och hur ofta de gör det.

De senaste kvartalen har Facebook ökat antalet dagliga aktiva användare med 25 procent till 728 miljoner (tredje kvartalet) och 27 procent till 699 miljoner (andra kvartalet). Dock har siffran över andelen användare som använder tjänsten dagligen stått stilla på 61 procent de senaste kvartalen. En minskning här skulle kunna vara början på en negativ trend.

Facebooks rapport följs av Google som ger sig in i rapportfloden på torsdag. Också här är förväntningarna rejält upptrissade. Googles aktiekurs har under det senaste året gått från under 800 dollar till över 1 100 dollar i dag.

De båda bolagen, och särskilt Google, dominerar en marknad som växer kraftigt. En undersökning från Emarketers, som Wall Street Journal skriver om, visar att digitala annonser totalt omsatte 120 miljarder dollar förra året. Det är en uppgång med 21 procent jämfört med motsvarande period ett år tidigare. Google är etta och Facebook tvåa på den här marknaden. Dock är Google fortfarande sex gånger större än Facebook inom området.

Relaterat: Så ska Facebook bli mer poppis i Ryssland.