Tidigare har modellen varit en fast avgift på 2,75 procent per transaktion, men nu ska priset sättas efter antalet transaktioner. Med fler transaktioner blir det billigare per transaktion, och målet är att plocka åt sig fler kunder av lite större storlek (däremot inte av typen jätteföretag som H&M eller Ikea, där bankerna redan regerar). För den som säljer för minst 300 000 kronor blir avgiften 1,5 procent. Sverige blir först ut, från och med 1 februari. Sedan följer övriga Europa.

Izettle gör en kortterminal, som går att använda tillsammans med en smartphone eller surfplatta, tidigare i år blev de tvåa på Computer Swedens lista över HIT-bolagen.

“Vi har kommit en bra bit på vägen att göra kortbetalningar tillgängliga för alla. Med vår nya disruptiva prismodell kan vi fortsätta växa tillsammans med våra användare och samtidigt även tilltala lite större företag som vill ha en modern och prisvärd betalningslösning. I kombination med vårt certifierade kassaregister och vår Chip & PIN-läsare kan vi nu ge marknaden en lösning som efterfrågas av allt ifrån enmansföretag till restauranger, caféer och butiker”, säger Izettles vd Jacob de Geer i ett pressmeddelande.

Dessutom blir chip & pin-läsaren till standard – viktigt eftersom kortjätten Visa från 1 april bara kommer att godkänna den typen av verifiering eller en sms-verifiering, för mobila betalningar. Den gamla kortläsaren, som bygger på namnsignatur för bekräftelse kommer att finnas kvar. Men då måste sms-lösningen användas för Visa-betalningar i framtiden. 75 procent av transaktionerna med Izettle sker redan i dag med chip &pin, uppger företaget.