Sakta men säkert håller Image & Form på att bygga en stabil plattform som oberoende spelmakare. Eter 2011 års framgång med Iphonespelet Anthill upprepar nu studion bravaden med ett helt annat slags spel på andra plattformar, nämligen Steamworld Dig för Nintendo 3DS och dator. 100 000 spel har sålts under hösten.

– Vi har fått väldigt fina recensioner. Det är ett förbaskat bra spel helt enkelt, säger vd och grundare Brjann Sigurgeirsson, som för enkelhetens skulle kallas Putte.

Läs också: Han gör succé med Nintendospel

Men med tolv personer på lönelistan och närmare ett års utvecklingstid på nästa spel är det en bit kvar till lyxlivet. Steamworld Dig kostar någonstans mellan 80 och 100 kronor, beroende på plattform och marknad. Image & Form behåller ungefär 70 procent. Det blir en rejäl hacka, men eftersom kostnaderna för studion ligger på ungefär en halv miljon i månaden krävs också bra intäkter.

– Men nu har vi nåt break-even och börjar gå med vinst. Vi har säkert minst ett års försäljning kvar på 3DS och har just släppt pc-versionen, så det ser ljust ut, säger Putte Sigurgeirsson.

Men låt oss ta det från början. Image & Form finns i Göteborg, och har så gjort sedan 1997. Det var i mitten av 00-talet som studion började göra spel på heltid, och det i en volym och med en fart som få andra; under en period på fyra år gjorde studion bland annat ett 30-tal lek- och lärspel i Josefinserien på uppdrag åt olika förläggare.

2010 släppte studion så sina första egna spel, bland annat en mindre titel för Nintendo DSi, om nu någon minns den. Också det spelet, Steamwold Tower Defence, var för nedladdning i Nintendos e-shop. Spelet betalade för sig, men på den tiden fungerade butiken så dåligt att det egentligen aldrig hade någon chans att bli en storsäljare.

2011 kom spel nummer tre, IOS-spelet Anthill. Det blev en framgång och har hittills sålt i 350 000 exemplar. Men än viktigare; spelet öppnade portarna till Nintendoimportören Bergsala. Bergsala, som består av en rad olika bolag, var på jakt efter att investera i en studio som utvecklade just egna spel och egna IP:n. Och Putte Sigurgeirsson var på jakt efter andra sätt att finansiera utvecklingen av dessa än det sedvanliga konsultandet.

– Har man fått smak på att göra spel helt efter eget huvud är det svårt att gå tillbaka, säger han.

Tycke uppstod och Bergsala köpte hälften av bolaget, och har alltså varit med och finansierat Steamworld Dig.

– Det har tagit lite tid för mig att växa in i den nya kostymen, jag har varit så van vid att vi själva först måste jobba in pengarna som vi sedan kunde använda för att förverkliga egna idéer. Det kändes konstigt när jag första gången gick till Bergsala och bad om extra finansiering istället för att ta in nya work-for-hire-uppdrag.

– Men det var det ju så klart inte, för dem var det självklart att finansiera. Det var precis därför de gick in som delägare i bolaget. Det innebär så klart enorma fördelar för oss, samtidigt som det är ett förtroende att förvalta.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning