Det började med Allaannonser 2004. Därefter en radda sajter till, som Hittarecept, Shopello, Flygstart, med mera. Men 203 Web Group tänker lite annorlunda än de flesta andra webbyråer. De gör inte bara sajter.

Grunden är en högeffektiv plattform för att bygga sajter. Den består i grunden av en snabb sökmotor. Kopplad till det är stöd för språkoberoende, vilket gör att en sajt enkelt kan översättas och sättas upp i nya länder.

Det stora exemplet är Hittarecept som förvärvades 2011 och där plattformen snabbt byttes ut mot 203 Web Groups egen.

Grundarna Andreas Friis och Jonas Söderqvist är utvecklare och fortfarande högst aktiva i teknikarbetet, även om fokus nu är produkt- och affärsutveckling.

– Ett år efter förvärvet hade trafiken på Hittarecept ökat 350 procent. Det beror bland annat på att den är betydligt snabbare, säger Jonas Söderqvist.

– Dessutom är relevansen på träffarna mycket större.

Hittarecept är nu Sveriges största matsajt. Faktum är att den tidigare i år blev näst störst i världen, efter huvudkonkurrenten Allrecepies. Den engelskspråkiga versionen går under varumärket Mytaste.

Utlandslanseringen går i expressfart. Just nu finns matsajten i 50 länder, nya länder läggs till hela tiden. Tillväxten märks i omsättningsökningen - 203 Web Group hamnade på plats 21 på Computer Swedens lista Hit-bolagen i höstas.

Till skillnad från de flesta konkurrenter finns inget redaktionellt material på Mytaste/Hittarecept. Allt bygger på användarna och på webbrobotar, så kallade scrapers, som automatiskt skannar av recept från ett anslutet nätverk av bloggare - för närvarande 20 000.

Översättarna, supporten och en hel del av utvecklarna sitter på 203 Web Groups andra kontor, i Barcelona. Bland de 33 anställda i Barcelona finns 26 olika nationaliteter.

– Barcelona är Europas språkhuvudstad, säger Christoffer Johansson, vd på 203 Web Group sedan ett år tillbaka.

– Dessutom ligger det i samma tidszon, till skillnad från till exempel Indien. Det gör det väldigt lätt för oss att resa dit.

Just nu lanseras Hittarecept i Sydkorea.

– Det är bara att uppdatera språkfilen och registrera en domän i Sydkorea. Därefter hitta matsajterna som ska scrapas in och fråga bloggarna om de vill vara med. De vill de flesta eftersom de väsentligt ökar sin trafik, säger Christoffer Johansson.

Visionen framöver är att det ska gå att söka på indisk tandori på den svenska sajten - och få genuint indiska recept från den indiska databasen. Men det kräver mycket jobb, det gäller till exempel att få ihop alla vitt spridda måttenheter.

Närmare i tid - "förhoppningsvis under andra kvartalet" - är att mobilanpassa sajterna, och plattformen. Idag kommer hälften av trafiken från mobiler, trots att mobilanpassningen inte är klar.

Längre fram - utrullningsplanen är på två års sikt - är att Mytaste/Hittarecept ska bli en community. Delfunktioner ska släppas på kontinuerligt, som att det ska gå att följa andra användare, favoritkockar, med mera.

Den största utmaningen är att hitta kompetens, speciellt gäller det här i Sverige.

– Det är i princip omöjligt att hitta folk här, säger Jonas Söderqvist.

Framför allt handlar det om backendutvecklare som seniora php-utvecklare.

Fakta

  • Mytaste passerade nyligen 36 miljoner besökare. Det gör den till tvåa i världen på recept. 
  • De senaste officiella siffrorna från huvudkonkurrenten och världsettan Allrecepies är från 2012 - 35 miljoner besökare. 
  • Hittarecept har enligt 203 Web Group idag 25 procent av den möjliga trafiken i Sverige. En motsvarande penetration i världen skulle ge 450 miljoner. 

60 procent av arbetsstyrkan på 203 Web Group jobbar med Mytaste/Hittarecept. De övriga varumärkena är svårare att exportera utomlands, men Shopello har potential enligt 203 Web Group och finns nu i tre länder.

  • 203 Web Group är noterat på Aktietorget och aktien gjorde ett ordentligt hopp uppåt i somras. I höstas tog företaget in nya pengar i en nyemission och de beräknas räcka i två år. Men eftersom planerna på utlandsexpansion är så aggressiva är frågan om det räcker till. 
  • Antal anställda: 75
  • Omsättning 2012: 34,3 miljoner kronor
  • Resultat 2012: Förlust på 1 miljon kronor
  • Huvudkontor: Stockholm

Plattformen är uppbyggd med php. Som fulltextsökmotor används Sphinx.