Sverker Brundin har rätt i att mobila betalningar ger för litet värde. Men det gäller bara när begreppet beskriver möjligheten att betala med mobiltelefon i en fysisk butik. Detta är dock en obetydlig del av dagens marknad för mobila betalningar och så kommer det att vara ett tag till. Innan mobila betalningar i butik ersatt betalkort och kontanter är det sms-betalningar och framför allt mobila betalningar för e-handel, så kallad m-handel, som står för revolutionen och omsättningen.

Mycket pekar på att m-handel kommer att gå om sms-betalningar redan under 2014. Det är inte heller svårt att förstå varför m-handeln är det naturliga nästa steget på mobilens väg till att ersätta plånboken. Det är här mobilen erbjuder ett verkligt värde redan i dag. I en undersökning som Yougov genomförde i oktober 2013 svarade tre av fyra att de vill använda mobilen för att betala online.

Vi ser att många söker information om produkter med mobilen och mobila webbshoppar har lyckats mycket bra med att driva trafik. Det är dock mycket svårare att få besökarna till kassan och genomföra köp. Trots en allt bättre anpassning av mobila webbshoppar förblir konverteringen låg.

Vi vet att trafiken finns, liksom köpviljan, så var ligger problemet? Det är fortfarande för krångligt! Vi använder mobilen för att den är så smidig. Därför är det inte rimligt att man på bussen, i soffan framför tv:n, på toaletten, eller var man än befinner sig ska ta upp sitt betalkort och fylla i 16 siffror, klicka sig igenom några steg till och sedan godkänna med ytterligare en verifieringskod. Då väntar vi hellre.

För att konvertera de mobila webbshopsbesökarna krävs en lösning som är lika enkel som att betala med kort i fysisk butik. Teknik som finns redan i dag och som flera m-handlare börjat tillämpa.

När slår då mobila betalningar i butik igenom på bred front? Så fort vi har en tillräckligt bekväm och intuitiv verifieringsmetod, som kunden upplever minst lika enkel som att använda betalkort. Jag förväntar mig att vi får se en sådan lösning redan i år och därmed även de första stegen för mobila betalningar i butik.

Jakob Söderbaum är vd på Wywallet