Bambusers grundare Måns Adler drar vidare till den Malmöbaserade digitalbyrån Ustwo, som utvecklar företagsappar. Foto: Christiaan Dirksen.

Måns Adler har länge varit synonym med mobiltjänsten Bambuser, som fått en lavinartad ökning sedan starten 2007. I november gjorde han vad många kanske uppfattar som ett tvärskifte, från konsument- till företagsmarknaden med digitalbyrån Ustwo, där han tillträder som teknisk chef.

– Jag har daglig kontakt med de övriga i företaget och är delaktig som styrelseledamot och delägare. Bambuser gjorde det bästa året hittills i fjol och är numera uppe i 15 anställda, säger han.

Namnet Bambuser kom till när grundarna googlade efter företagsnamn och hittade ordet, med betydelsen "sjömän som inte klarar annat än enklare sysslor", vilket fick anspela på användarvänligheten i videouppladdnings- och visningstjänsten. Därmed så registrerades en internetadress med samma namn.

– Sajten är fortfarande är relevant för den demokratiska utvecklingen och vi har fått in många videofilmer utlagda från protesterna Ukraina, säger Måns Adler.

Tjänsten förde ut bevakningen av allt som händer ute i världen till aktörerna på fältet, demonstranten, medborgaren eller den som drabbas och har också förändrat journalistiken som i dagsläget i betydligt högre utsträckning än för några år sedan bygger på material från dem på fältet, inte bara professionella fotografer och journalister.

"Jag är den enda tekniska chef jag själv vet om som inte kan programmera. Varken mitt intresse eller mina kunskaper ligger där."

Av Wired utsågs Bambuser år 2011 till ett av världens mest intressanta startupbolag. Videosajten fick vind i seglen under den arabiska våren och användes flitigt av demonstranterna, i såväl Egypten som Syrien, där den så småningom stängdes av myndigheterna

– För mig är det ett naturligt skifte från konsumenttjänster som jag hade stor kontroll över, till att utveckla tjänster för kunder till storföretag med 35–40 miljoner användare. Jag är en rastlös själ och ser väldigt spännande utmaningar, säger han.

Planerna för Ustwo är utstakade och stavas internationalisering. Ustwo är en globalt snabbväxande digitalbyrå, med huvudkontor i Malmö och med studior i London och New York. Siktet är storföretag och tjänsterna är inriktade på kunder som vill ha exklusiva mobiltjänster och är beredda att betala för det.

Hans jobb blir att som teknisk chef driva utvecklingen av gränssnitt vars syfte är att generera mobila affärer för kunderna.

– Jag är den enda tekniska chef jag själv vet om som inte kan programmera. Varken mitt intresse eller mina kunskaper ligger där. Jag brinner för mobil design och att utveckla gränssnitt som användarna gillar att interagera med.

Ustwo har storskaliga planer på fortsatt tillväxt med nya kontor på gång i Sydney och San Francisco. Antalet anställda ska öka från 180 idag till 250 i slutet av året. Och det ska ske med flera stora globala kundkonton.

– Vi växer vår närvaro på och etablerar oss på allt fler och fler platser i världen. Vi hade bra tillväxt förra året och fördubblade antalet anställda och kunderna blir fler.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Namn: Måns Truls Adler
Bosatt: Malmö
Utbildning: 3-årig Kaospilotutildning, samt magisterexamen i arbetsvetenskap.
Karriär: Medea Research Lab, på Malmö universitet, Bambuser, Hyper Island och nu digitalbyrån Ustwo där han tillträdde som teknisk chef i november.
Familj: Gift 
Ålder: 32 år
Hobbies: Alltifrån att experimentera med video och mobiler, till fotboll och cykel.

...att han lade ut sitt frieri till flickvännen Anna på Bambuser för ett och ett halvt år sedan, i ett nästan 53 minuter långt klipp.

"Vi bor tillsammans och är gifta. Jag är den som är mest benägen att skaffa barn just nu, så vi får se hur det blir."

...vart går trenden, mot appar eller responsiv design?

"Vi ser båda trenderna, vilket är bra. Men Ustwo arbetar helt mot appupplevelserna. Det blir bättre och snabbare att hantera gränssnittsflöden och går att automatisera flödena på serversidan, samt att det sparar tid hos användaren."

...kritiken mot Apple om låsta och dyra tjänster.

"Apple har gjort ett bra jobb inom säkerhet och flödesorientering. Som företagskund har större rättigheter än konsumentkunderna att göra vad man vill med sina telefoner. Apples koncept Business Appstore gör det också enklare att företagsanpassa tjänsterna."