Måns Adler brinner för mobil design och att utveckla gränssnitt som användarna gärna interagerar med. Foto: Christiaan Dirksen.

Både Bambuser och Ustwo handlar alltså om att få den breda massan att hoppa på den mobila trenden. På frågan om vad det är som gör mobilerna så mycket intressantare för att driva affärer än persondatorerna för att generera affärer, förutom flyttbarheten och enkelheten, svarar han:

– Mobilerna innehåller massor av funktioner för att samla information som kan användas för att skapa erbjudanden på ett sätt som är mycket mer användarnära än tidigare. Affärerna kan skräddarsys för kunderna på ett helt annat sätt än på webben och med en persondator, säger han.

Ustwo har rott hem ett antal storkunder, däribland Hennes & Mauritz samt Qlikview i Sverige, kring mobil design. Men den stora framgången har skett utomlands, med bland annat Google, Tesco och Barclays som kunder.

– Att ha Google som kund är naturligtvis jättespännande men jag får inte säga någonting.

Ett undantag är finansjätten Barclays, som samtidigt är lite kontroversiella eftersom företaget storsatsar på mobila kanaler och gör stora nedskärningar på personalsidan. Deras mobila resa har inte varit helt smärtfri.

"Många av affärssystemleverantörer har gränssnitt från stenåldern Idag kommer det in nyanställda födda på 80-talet och framåt, som har helt andra förväntningar på gränssnitten."

Ungefär i samma veva som Måns Adler tillträdde fick Barclays en stor systemkrasch, där företagets kundappar slutade fungera i under flera dagar. Banken hade aviserat en nedskärning avseende 1 700 anställda, för att satsa på mobila och webbaserade kundkanaler. Bakom Barclays appar, Pingit och My Barclaycard, står Ustwo. Problemen berodde på planerat underhåll som tog längre tid att åtgärda än väntat.

– För vår del känns det väldigt bra att säga att vi inte har någonting med de drabbade backendsystemen att göra. Apparna har fungerat bra. Det som är spännande med utländska banker som Barclays är att de ligger långt framme i den tekniska utvecklingen, säger han.

Barclay-appen fick högsta omdömet nyligen när sajten Knowyourmobile rankade mobilappar för banker.

Enligt Måns Adler finns mycket att göra för finansiella institutioner i Sverige när det gäller att bygga bättre mobila affärer. Svenska storbanker har inte gjort sig kända för att vara lika långt framme på mobilsidan. SEB skrotade sin nätbank i fjol med en avskrivning på 750 miljoner kronor och vad som sker framöver är oklart.

Banken erbjuder visserligen mobila betalningar, liksom de övriga bankerna. Men de ligger knappast i den internationella frontlinjen när det gäller mobilt affärsstöd. Måns Adler vill inte kritisera enstaka aktörer, men säger:

– Många större aktörer ägnar sig åt väldigt mycket experimenterande, eller så envisas de med att behålla gamla system och processer, men vill bygga en modern mobilaffär ovanpå.

För oss, säger Måns Adler, är mobilbetalningstjänster nyckel till marknaden, ingenting man lägger på.

Många banker vill ha kvar sin gamla systemstruktur som innebär transaktionstider på flera dagar. Men det fungerar inte att bygga digitala affärer om man inte förändrar sitt sätt att tänka på ett mer djupgående sätt. Betalningarna måste ske i realtid i mobilen, annars går det inte.

En annan väg är gemensamma satsningar, som med faktureringstjänsten Billogram där Ustwo tar betalt utifrån hur väl kundföretaget utvecklas.

– Alldeles för många företag tror att mobiltelefonen i första hand går ut på att utveckla applikationer som finns nära användarna, medan vi anser att man måste satsa både på design och affärsnytta.

Ett exempel på nytänkande är ljudgränssnitt som företaget har utvecklat för speciella applikationer för miljöer där användarna arbetar med mobiltelefoner med hörlurar för att inte göra några misstag på grund av distraktioner i omgivningen.

Det är inte bara storföretag som behöver fräscha upp sina mobila gränssnitt, anser Måns Adler. Han ser en ännu större potential när det gäller exempelvis affärssystem.

– Många av affärssystemleverantörer har gränssnitt från stenåldern Idag kommer det in nyanställda födda på 80-talet och framåt, som har helt andra förväntningar på gränssnitten. Här finns otroligt mycket att göra när användargrupperna växer. 


Missa inte våra tidigare helgintervjuer:

Big data-mästaren: MC hamrar big data åt världens giganter.
Daniel Akenine: "Medeltidsnivå på säkerhetstänket"
Gunnar Hökmark: "Sälj tv-frekvenserna till mobiloperatörerna"
Mr System Center: Mitt i smeten på Microsoft.

Fakta

Namn: Måns Truls Adler
Bosatt: Malmö
Utbildning: 3-årig Kaospilotutildning, samt magisterexamen i arbetsvetenskap.
Karriär: Medea Research Lab, på Malmö universitet, Bambuser, Hyper Island och nu digitalbyrån Ustwo där han tillträdde som teknisk chef i november.
Familj: Gift 
Ålder: 32 år
Hobbies: Alltifrån att experimentera med video och mobiler, till fotboll och cykel.

...att han lade ut sitt frieri till flickvännen Anna på Bambuser för ett och ett halvt år sedan, i ett nästan 53 minuter långt klipp.

"Vi bor tillsammans och är gifta. Jag är den som är mest benägen att skaffa barn just nu, så vi får se hur det blir."

...vart går trenden, mot appar eller responsiv design?

"Vi ser båda trenderna, vilket är bra. Men Ustwo arbetar helt mot appupplevelserna. Det blir bättre och snabbare att hantera gränssnittsflöden och går att automatisera flödena på serversidan, samt att det sparar tid hos användaren."

...kritiken mot Apple om låsta och dyra tjänster.

"Apple har gjort ett bra jobb inom säkerhet och flödesorientering. Som företagskund har större rättigheter än konsumentkunderna att göra vad man vill med sina telefoner. Apples koncept Business Appstore gör det också enklare att företagsanpassa tjänsterna."