Det har varit en generell ökning av skräpmejl hela hösten, uppger Loopias vd Jimmie Eriksson, men från mitten av januari har ökningen varit kraftig. Från 5-10 meddelanden i sekunden till 160 meddelanden i sekunden.

”Detta medför att vi har fått ett tiodubblat tryck på kort tid på våra servrar som hanterar eposten och där det nu visat sig primärt vara lagringen som inte kan hantera den takt av meddelanden som inkommer och ska behandlas. Detta har medför att inloggningar nekas och väl inloggad så kan det förekomma längre svarstider än normalt”, skriver Loopia i ett blogginlägg.

– Vi har ingen bra förklaring till varför det har ökat. Just det är lite utanför vår kontroll. Det enda vi kan se är att det har ökat, säger Jimmie Eriksson.

Den våldsamma ökningen har gjort spammejlen svåra att skydda sig mot enligt Jimmie Eriksson. Trots att skyddsrutinerna fungerar som förut och att de ”stoppar fler skräpmejl än förut” så gör den stora mängden att det är svårt att skydda sig. Nu genomför företaget uppgraderingar för att tackla spamhotet så att kunder ska märka så lite som möjligt av flodvågen av skräpmejl.

– Vi gör ändringar i vår hårdvara och mjukvara för att uppgradera våra system, säger Jimmie Eriksson.

Arbetet beräknas ta två månader i anspråk, men enligt Jimmie Eriksson hoppas man att kunderna tidigare än så ska slippa problem.

– Förhoppningen är att kunderna ska märka av en fortlöpande förbättring, säger Jimmie Eriksson.

Hur många kunder som drabbats är oklart, men det är ”inte alla”, enligt Jimmie Eriksson. Kunderna kan också ha rätt till kompensation, beroende på hur avtalet ser ut, påpekar han.