– Det är kanske lite trögt just nu, men allt tyder på att det ljusnar snart.
Har du någonsin hört en säljare ha en annan inställning?

När Computer Sweden nu har lyft frågan om de hårt pressade marginalerna för it-konsulterna i serien #priskrisen är det svårt att få någon att riktigt fullt ut erkänna att det är ett problem. För alla siffror och alla mönster säger att det är riktigt tufft. Priserna har legat stilla i tio år, eller mer - vissa säger 15 år.

Samtidigt stiger lönerna för konsulterna. En erfaren utvecklare, arkitekt eller specialist har idag inga som helst problem att hitta jobb. Tvärt om, så fort du har råkat peta på din Linkedinprofil hopar sig rekryterarna som flugor kring en sockerbit. Att få upp lönen i den världen är inte svårt.

Men Hiq:s vd Lars Stugemo tror i en intervju med Computer Sweden inte på en strukturell prispress. Det handlar - förstås - om en tillfällig svacka. "Om du tittar på specialisttjänster finns ingen prispress alls. Jag är långsiktigt väldigt optimistisk inför framtiden. Det grundläggande behovet av it går inte att stoppa", säger Lars Stugemo. Han låter som en säljare ut i fingerspetsarna.

Deniz Yildirim på Tretton37 tror också på att vara specialist istället för att sälja volym. Gör man bara det är det inga problem. Det argumentet har jag hört många gånger förr, inte minst när jag för 11 år sedan själv arbetade som it-konsult.

För att det pågår en stor strukturomvandling just nu är de flesta bedömare överens om. Från ena hållet kommer de billiga outsourcade tjänsterna från låglöneländer. Från andra sidan kommer med full kraft molntjänsternas genombrott och den övergripande trenden att verksamheterna allt mer beställer it själva, istället för att it-chefen eller CIO:n gör det.

När marknads-, finans- eller affärsområdeschefen köper it ska allt bara funka. Det ska vara färdigpaketerade lösningar som går att köra direkt i webbläsaren och i mobilen utan en massa krångel. Inte minst utan en massa dyra konsulttimmar.

De ser det inte ens som it - tjänsten är bara ett hjälpmedel, det har ingenting med teknik att göra.

Computer Swedens granskningsserie handlar om just det. Strukturomvandlingen har accelererat på senare tid och både leverantörer och konsultbolag måste hänga med om de ska ha en chans. De behöver ändra sina affärsmodeller och komma på nya sätt att nå ut till och hjälpa den växande nya it-beställarskaran, som inte ser it som teknik utan som affärsutveckling.