Oracle har lagt ut miljardbelopp på förvärv av mjukvaruleverantörer inom kundvård. Nu skapar programjätten en enhetlig marknadsförings- och kundvårdssvit som tar upp kampen mot Salesforce och Microsoft med bättre integration.
– Produktteamen från alla tre företagen arbetar för att sammanföra lanseringarna av produkterna så att de ska ske på kvartalsbasis, säger John Stetic, som är produktchef för Eloqua, till IDG News.
Kärnan i Marketing Cloud är programföretaget Eloqua, som Oracle förvärvade i december 2012, inom marknadsautomation. Affären följdes av köpet av Compendium, som utvecklar mjukvara för innehållsmarknadsföring samt av företaget Responsys, inom kampanjer från företag till konsumenter.
Oracle planerar nu en serie uppdateringar av Eloqua, med användarvändarvänligare kampanjverktyg, utökat språkstöd och nya analysfunktioner som ger marknadsförarna en bättre koll på hur kampanjerna utvecklas. Allt fler företag använder sig av mjukvara för att nå kunder och nya affärer.
– Oracle försöker skilja sig på flera sätt från de andra leverantörer, genom en ökad öppenhet i vår plattform, säger John Stetic.
Allt fler marknadschefer fattar egna beslut och köper mjukvara och tjänster direkt från programföretag som Eloqua. Oracle erbjuder även en version av mjukvaran som kan installeras och hanteras av it-avdelningen, med förenklad inloggning och rolbaserad åtkomst.
Marknadsförare ska kunna utbildas i Eloqua för att genomföra kampanjer på egen hand, direkt i mjukvaran, på några dagar.
Det är en stor förändring mot tidigare då marknadsförare som hade en idé om en kampanj måste ställa sig i it-avdelningens kö av programmeringsjobb för att få förlaget genomfört, uppger John Stetic på Oracle.
Oracle arbetar hårt för att förenkla för företag att bygga integrationer mellan sin egen produktfamilj inom marknadsföring som tjänst och licens, Marketing Cloud, och andra datakällor och affärsystem.
Målet är att ge marknadsförarna ett helhetsperspektiv över kunderna, med bland annat möjligheter att söka på och analysera olika attribut och beteenden, exempelvis online.