Campanja arbetar inom det heta big data-området, det vill säga hantering och analys av stora datamängder. Bolaget har utvecklat en plattform för sökmotorsmarknadsföring. Denna syftar till att i realtid maximera de investeringar som företag gör på onlineannonser.
Det Stockholmsbaserade företaget, som grundades av Marcus Anzengruber och Berner Setterwall, har vuxit snabbt sedan starten 2010 och har tagit de första stegen utanför Norden. Förra året hade det en tillväxt på 125 procent. Nu är de uppe på 44 anställda.
Den nya kapitalinjektionen ger bolaget fem miljoner dollar, motsvarande ungefär 32,7 miljoner kronor.
Chefen för Stockholmskontoret Tom Ström berättar att bolaget ska använda kapitalet dels till en internationell expansion, med nytt kontor i London (sedan tidigare har de kontor även i Palo Alto utanför San Fransisco). Dessa ska öppnas under 2014.
Men kapitalet ska också användas till att utveckla plattformen och till att nyanställa.
- Vi har tidigare haft väldigt stort fokus på att rekrytera ingenjörer, men nu letar vi i första hand efter andra nyckelpersoner, som kan få oss att växa affären, säger Tom Ström.
Bakom den nya investeringen står riskkapitalbolagen Hoxton Ventures och DFJ Esprit samt affärsänglarna Ram Shiram, känd för att tidigt ha gått in och stöttat Google i ett tidigt skede, och MySQL-grundaren David Axmark.
- Vi investerar i nyskapande europeiska startups som försöker skala sin verksamhet att bli mångmiljardollar-bolag. Vi har följt Campanja under en tid och är imponerade av vad de har byggt upp, och vad deras produkter kan göra för sofistikerade online-annonsörer, säger Rob Kniaz, partner på Hoxton Ventures.
2011 omsatte Campanja 2 miljoner kronor. 2012 var den uppe i 9 miljoner och 2013 rapporterade Campanja för en omsättning på 20,6 miljoner kronor.
Enligt Tom Ström räknar Campanja med en tillväxt på hela 300 procent i år. Han säger att flera stora amerikanska annonsörer använder sig av deras produkter, men den enda de går ut med är video-on-demand-tjänsten Netflix.
Marknaden för marknadsföring riktad mot sökmotorer är värd 47 miljarder dollar, enligt Campanja.