(CS på MWC i Barcelona)

När världens för tillfället tredje största tillverkare av smarta mobiler inleder årets mobilmässa, Mobile World Congress, i Barcelona är det på det gamla mässområdet i centrala Barcelona. Framför scen sitter några hundra pryl- och telekomjournalister från hela världen.

Företagets slogan ”Make it possible” och ”Live without boundaries” är i sig ganska intetsägande men skulle kunna syfta på företagets tillväxttakt. Förra året sålde företaget 52 miljoner mobiler och har, i alla fall innan Lenovos köp av Motorola, bara Apple och Samsung före sig när det gäller smarta telefoner. Den helhjärtade satsningen på smarta mobiler och främst androidtelefoner syns i statistiken. Enligt Colin Giles som är vice vd på Huawei är 87 procent av mobilerna företaget tillverkar smarta. Den snabba klättringen för varumärket Huawei har också att göra med att företaget i allt mindre utsträckning låter andra sätta sitt varumärke på företagets telefoner.

Som vanligt försöker Huawei konkurrera på priset i kombination med teknik, och företagets budgetsatsning på smarta mobiler betalar sig enligt Colin Giles på nya snabbväxande marknader.

– Det finns samma förväntningar på utvecklingsmarknader som i utvecklade marknader när det gäller funktion. Vi vill ta bra produkter till alla konsumenter till överkommiga priser, säger han när han presenterar företagets nya modeller på presskonferensen.

Först ut bland produkterna under dagens presentation är en bärbar wifi-router med 4g-uppkoppling. Enligt Huawei är den världens snabbaste. E5786 som routern döpts till kan hämta data med 300 megabit per sekund med en teknik som kallas Cat6. Huawei är noga med att påpeka att företaget gör det möjligt med sina nät.

– Huawei vill vara navet när allt fler apparater blir uppkopplade, Vi är nummer ett på lte-nätverk i världen säger Colin Giles under sin presentation.

Det kan dock dröja innan vi för se routern i Sverige då ingen av de svenska operatörerna stöder tekniken ännu.

Med sin nya mobil Ascend G6 siktar Huawei in sig på ungefär samma målgrupp som P3. Användaren förväntas vara mellan 18 och 30 och gilla att dela med sig av bilder, ljud och annat material. G6 har givetvis 4g, men ska själv kunna välja enklaste sättet att dela en film eller bild via mobilnätet, wifi eller Bluetooth.

För att passa i målgruppen ska telefonen också vara extra bra på att ta ”selfies”. Det blir den enligt Huawei genom att ha extra vidvinklig frontkamera och möjlighet till ”digital sminkning”. G6 ska komma till Sverige innan sommaren och kosta runt 2 500 kronor.

Huawei Mediapad M1 är den lite enklare av de två plattor som Huawei visat i dag i Barcelona. Den har fokus på film och ska enligt Huawei ha extra bra ljud och klara över 20 olika filmformat direkt från leverantören. Skärmen är dock förhållandevis lågupplöst med sina 1280 x 800 bildpunkter. Även Mediapad M1 ska lanseras innan sommaren med prislappen runt 3 000 kronor.

En mer spännande platta är Mediapad X1 som enligt Huawei är världens tunnaste surfplatta med sina 7,8 millimeter. Vid sidan av sin 7-tum stora högupplösta skärm så är X1 nästan mer specad som en telefon än en surfplatta. Kameran på baksidan kommer från Sony och kan ta bilder i 13 megapixel storlek. Plattan är byggd i aluminium och plast och påminner i designen ganska mycket om en Ipad. Huawei är dock mycket noga med att påpeka att Mediapad X1 passar i kavajfickan vilket Ipad Mini inte gör. I alla fall inte i Richard Yus kavajficka. Han är chef för företagets konsumentdivision och inte det minsta blyg för att jämföra sin produkt med både Googles och Apples surfplattor.

Kvällens mest annorlunda produkt är dock Talkband. I vad som förmodligen är en helt ny produktkategori så har Huawei tagit fram ett armband som kombinerar ett bluetoothheadset med ett band som mäter hur mycket du rör dig. Enligt Huawei är det väldigt praktiskt. Vi får se vad konsumenterna tycker. Bandet ska börja säljas innan sommaren för runt 1000 kronor.