Innehållsförteckning:
Sida 1: Apendo gör succé med egenutvecklat.
Sida 2: Sucaba nischade in sig på Oracle.
Sida 3: Dynabyte satsar på svensk hajp.

För fem år sedan var Apendo rätt likt andra generella it-konsultföretag. I dag står företagets egenutvecklade Case Management-produkter för nästan halva omsättningen. Den affärsutvecklingen har fört Apendo förbi prispressen på it-konsultmarknaden.

– I dag är vi mer av produktspecialister än resurskonsulter. Vi har applikationen med oss till kunden och så vidareförädlar vi den tillsammans. Det är så vi jobbar. Kunderna köper våra konsulttjänster för att vi är experter på det vi håller på med, säger Johan Ekberg, vd på Apendo.

Apendo och dess systerföretag Videndo jobbar med enterprise content management, ecm. Det handlar lösningar för att hantera och analysera stora mängder ostrukterad information. De största kunderna finns inom bank och finanssektorn samt bland stora myndigheter. Apendo erbjuder både konsulttjänster och en rad egenutvecklade produkter, byggda ovanpå IBM:s ecm-infrastruktur.

– Vi tagit fram egna applikationer som gör att kunden kan komma i gång snabbt. Tidigare har det tagit kanske ett år för kunderna att komma i gång med den här typen av lösningar. Nu kan det gå på tio veckor, säger Johan Ekberg.

Läs alla våra artiklar om priskrisen här!

Apendo var tidigare ett generellt it-konsultföretag. För fem år bestämde man sig för att satsa på de egenutvecklade ecm-produkterna.

– Vi var redan då rätt övertygade om att man behövde tillföra mer till kunden än att enbart vara en konsultresurs. Under de senaste åren har vi börjat skörda frukterna av det. Kunderna börjar efterfråga den här typen av leveranser. De vill inte bara hyra in tio konsulter som bara sitter och bygger något åt dem. De vill köpa in något färdigt i stället och att de som levererar verkligen kan grejerna. De vill ha experter på en gång, inte utbilda konsulterna, säger Johan Ekberg.

– Vi ser alltför ofta lösningar där konsulter med lägre kunskap har utvecklat sönder basprodukten och gjort förvaltning och uppgraderingar extremt dyra och ibland omöjliga. Vår expertis gör att kunden får en lösning som går att förvalta över tid, tillägger han.

Märker ni av prispressen på konsultmarknaden?
– Pratar vi med en ren inköpare får vi ofta förklara varför vi är dyrare än alla andra. För det är vi. Men när vi pratar med verksamhetssidan förstår de prisnivån. En utmaning vi har är att tillsammans med kundens verksamhet övertyga inköp om att det faktiskt blir billigare att köpa in specialistkompetens även än om timpriset är högre, jämfört med att köpa in rena resurskonsulter på stan, säger Johan Ekberg.

Apendos omsättning och resultat:

Omsättning och resultat före avskrivningar: Stadigt uppåt.
2009: 19,5 miljoner / 2,7 miljoner
2010: 21 miljoner / 3,0 miljoner
2011: 33 miljoner / 3,3 miljoner
2012: 36 miljoner / 3,4 miljoner
2013: 44 miljoner / 3.6 miljoner

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning