När arbetsmarknadsföretaget Universum frågar 15 000 universitets- och högskolestudenter om sina karriärdrömmar är en sak tydlig. Även om studenterna själva gärna vill bli entreprenörer så är det stora amerikanska jättar med välkända varumärken som parkerat i toppen av listan. Allra högst upp ligger Google följt av Microsoft.

– Det är givetvis glädjande att ligga i topp på den här typen av listor och viktigt när vi ska rekrytera personal, säger Gustaf Brusewitz som är kommunikationschef på Google i Sverige.

Google har ungefär 60 anställda utvecklare i Stockholm och den skaran utökas hela tiden. Gustaf Brusewitz tror att de anställdas möjligheter att utvecklas inom företaget är viktigt för den höga placeringen, men också att företagets produkter är så välkända.

– Våra produkter gör att det är intressant att jobba hos oss, säger Gustaf Brusewitz.

Söker du jobb? Så kollar arbetsgivaren upp dig.

Av de svenska företagen på listan är Spotify populärast med en tredjeplats. På plats nummer fyra hittar vi Dice. Företaget bakom Minecraft, Mojang, går direkt in på plats elva på listan.

Lite längre ned, på plats 43, hittar vi konsulten Evry. Vid sidan av nykomlingar som Mojang och King.com är Evry ett av de företag som klättrat mest jämfört med året innan.

– Vi har marscherat ganska raskt på de här listorna, säger företagets vd Niclas Ekblad.

Delvis tror han att det beror på att Evry som varumärke är ganska nytt. Men företaget jobbar aktivt med att nå ut till just it-studenter.
– Vårt mål är att hamna blande de tio mest populära företagen, säger Niclas Ekblad.

För att nå dit jobbar företaget bland annat med att låta studenter komma in som praktikanter.

– Den generationen är duktig på att kommunicera och sprider sina upplevelser av oss vidare, säger Niclas Ekblad.

Han tror inte att nyårsnattens stora haveri i företagets datahall, där bland annat SJ och Posten drabbades hårt, kommer att påverka studenternas uppfattning om företaget negativt i nästa års undersökning.

– Jag tycker att det har varit en ganska balanserad bild av det inträffade som spridits i medierna, säger han.

Tvärt om kan incidenten ha gjort företagets namn mer känt.

– Oavsett om det gett ökad uppmärksamhet så hade vi gärna varit utan det, säger Niclas Ekblad.

Daniel Wägerth som är varumärkesspecialist på Universum är förvånad att inte fler it-konsulter placerar sig högt på listan.

– Jag tycker att det är förvånande att inte fler it-konsulter arbetar för att ses som attraktiva.

Det är enligt honom en stor skillnad på hur teknikkonsulter och it-konsulter uppfattas i av studenterna i undersökningen.

– Gruppen vill ha trygghet och om man ska generalisera så är teknikkonsulterna mer långsiktiga i förhållande till sin personal medan it-konsulter gör sig av med många i dåliga tider för att anställa sedan när de behövs igen, säger Daniel Wägerth.

Se plats 1-20 i bildspelet ovan och plats 21-100 på nästa sida.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning