Proppfulla pendeltåg i morgonrusningen är en dålig start på dagen. Ännu sämre blir det om tåget dessutom är försenat och du får dålig information. Stockholmståg, som kör pendeltågen i Stockholm, vill göra frustrationen lite mildare och släpper därför en ny app, Pendelkollen matad med information.

– Det här är ett led i det arbete vi gör för att förbättra vår trafikinformation. Våra resenärer efterfrågar först och främst trafik som går i tid, men om det inte går som det ska vill man ha bra trafikinformation, säger Mikael Lindskog, kommunikationschef på Stockholmståg.

Appen kombinerar information som hämtas från Trafikverket, tågets position inte minst, med information som hämtas från de moderna X60-tågens ”svarta lådor”. Bland annat finns det gps-information att hämta. Men för resenären kan den bästa nyheten mycket väl vara att det med hjälp av appen går att se var det finns störst chans till en ledig sittplats.

– De nya tågen skickar ut stora mängder data till våra underhållssystem, bland annat mäts hjulaxeltrycket. Med hjälp av den informationen kan man räkna ut hur trångt det är i en viss del av vagnarna och visa det i appen, säger Mikael Lindskog.

I olika tester har det fungerat bra säger han. Arbetet har skett i samråd med tågtillverkaren Alstom.

– Det skulle mycket väl kunna bli fler funktioner i framtiden. Vi har till exempel uppgifter om hastighet som man skulle kunna utveckla appen med, säger Mikael Lindskog.

Appen är nischad och innehåller bara information om pendeltågstrafiken i Stockholm (300 000 resor med pendeltåg görs per dag i Stockholms län, enligt Stockholmstrafiks egna siffror).

Arbetet med appen inleddes för ungefär ett halvår sedan och har enligt Mikael Lindskog kostat ”ett par hundratusen”. Pendelkollen lanserades i går och har tagits fram av byrån Kärnhuset och den fristående utvecklaren Johan Nilsson. Appen finns till Iphone och Android.