Ofta överskattas betydelsen av teknisk förändring på kort sikt. Men långt allvarligare är att den underskattas på längre. Mobila betalningar är inget undantag från trenden. Även om en del tycker att det går plågsamt långsamt, så är det nu genombrottet sker, och om något år kommer säkert även vi i branschen att förbluffas över hur snabbt det gick. På mindre än två år har mer än var tredje i åldern 18-64 år i Sverige, mer än två miljoner personer, skaffat mobila betaltjänster.

Det blir då lite märkligt att skriva, som CS Sverker Brundin (28/1) och Jakob Söderbaum på Wywallet, om varför mobila betalningar inte har slagit. Även om det finns poänger i resonemangen, så är det uppenbart att Jakob också talar i egen sak, då han försöker mörka den snabba utveckling vi har sett för mobila betalningar i butik och som nu kommer på bred front.

Användarvänlig teknik finns redan; att påstå något annat är att försöka blanda bort korten. De mervärden som efterfrågats i form av kompletterande tjänster och erbjudanden knutna till betaltjänsterna är redan på plats, t.ex. hos svenska SEQR. Vi har redan idag koppling till kundklubbar, digitala kvitton, digitala kuponger och möjlighet att skicka pengar och donera till välgörenhet utan kostnad. 4 600 handlare har redan valt SEQR och i takt med att företagare upptäcker mobila betalningar ökar också utbudet snabbt.

Det är ingen djärv gissning att mobila betalningar om ett antal år kommer att vara en självklarhet, inte minst för en generation som växer upp med smarta mobiler och som utgår från att alla tjänster ska finnas tillgängliga i mobilen, oavsett var transaktionen sker. Dessutom är drivkraften för butikerna stark, med halverade transaktionskostnader. Inte minst gäller det småföretagen, som inte alls får storföretagens rabatter hos kortföretagen. Det vi idag upplever som hinder eller krångel kommer i ett historiskt perspektiv att framstå som ogrundade farhågor.

Däremot finns ett antal reella hinder på vägen. Viktigast är standardisering, där det också finns röster som ropar på en statlig standard. Det borde räcka med att peka på e-legitimationen, som diskuterats i mer än ett decennium och utretts i fyra år för att avskräcka från sådana initiativ. Istället kommer en standard naturligt att växa fram i konkurrens mellan olika leverantörer. För att på allvar konkurrera med kreditkorten måste en sådan standard, liksom korten, gå att använda i alla möjliga sammanhang, både på nätet och i butik (där majoriteten av alla betalningar kommer att ske under lång tid framöver).

För SEQR har just enkelheten och mångsidigheten varit vägledande. Man ska med en och samma tjänst kunna betala i butik, på nätet, vid parkering och alla andra sammanhang. Oavsett bank eller operatör. På samtliga köpställen följer tekniken samma enkla logik; scanna, slå din PIN-kod, godkänn. Svårare än så är det inte.

Sverige är den enda marknad där the Economists spådom om genombrottet för mobila betalningar 2013 har slagit in. Vi närmar oss den dag då mobila betalningar på allvar utmanar kreditkorten och vi leder den internationella utvecklingen. Då blir det obegripligt när Wywallet försöka baktala den egna branschen.


Peter Fredell, vd Seamless.