E-handel i mobilen uppfattas ibland som krångligt. Många backar ur när de kommer till själva betalningsfasen, som ofta kräver jobbiga betalningskortnummer och koddosor.

Nu har det brittiska e-handelsföretaget Powa Technologies tänkt till hur man kan förenkla e-shopparnas mobilbetalningar. Företaget uppger sig redan ha färdiga avtal med drygt 300 företag i Europa som kommer att använda deras nya plattform Powatag.

Systemet bygger på att användaren laddat ner Powatag-appen och knutit den till sitt betalkort. Med hjälp av appen kan man sedan skanna qr-koder i butiker eller på bildskärmar för att få upp produkten man är intresserad av i mobilappen. Sedan är det bara att trycka på köpknappen i appen, så är köpet genomfört.

Grafik: Så e-handlar svenskarna i mobilen.

Men Powatag går ett steg längre. Istället för en qr-kod kan man använda en ljudkod som för över produktinformationen till användarens mobilapp. Ljudkoden är så högfrekvent att den inte uppfattas av det mänskliga örat.

– Du hör den inte själv. Men din mobil plockar upp den. Och möjligen kan din hund även höra den, säger Geert Berckmans, Europachef för Powa Technologies.

Om ljudkoden placeras i exempelvis en reklamfilm kan användaren ta fram mobilen och plocka upp produkten från filmen direkt till mobilappen och sedan trycka på köpknappen.

– Flera av våra kunder ser det här som en möjlighet att börja tjäna pengar på Youtube. De här företagen har ju redan hundratals reklamfilmer på Youtube. Om de lägger in de här ljudkoderna i filmerna kan de koppla Youtube-kanalen till direkt försäljning, säger Geert Berckmans.

En film som visar hur Powas mobila e-handelslösning ska fungera.

Men ljudkoderna kan användas till massa annat än försäljning också, tillägger Geert Berckmans. Tv-omröstningar är ett exempel. Powatag-appen kan också kommunicera med bluetoothbaserade informationsfyrar inne i butiker eller exempelvis flygplatser eller tågstationer. Fyrarna kan skicka över information om allt från reavaror till ändrade avgångstider.

– Det kommer att bli fråga om en lång rad olika användningsområden, inte alls bara köptransaktioner via mobilen.

Geert Berkmans uppger att han i dagsläget har 12 färdiga avtal med företag på den nordiska marknaden som under det kommande halvåret ska börja använda Powatag.

– Den första nordiska lanseringen är planerad att ske i Sverige och Danmark i september. Det handlar om ett företag inom handel, säger Geert Berckmans, som tillägger att även medieföretag finns med på även nordiska kundlistan.

Totalt har Powa Technologies skrivit avtal drygt 300 företag om att använda Powatag, bland dem Universal Music och den franska livsmedelsjätten Carrefour. De första kommersiella lanseringarna av Powatag sker i Frankrike i slutet maj, enligt Geert Berckmans.

En skäl till att så pass många företag nappat är de inte behöver byta betalplattform för att använda Powatag, tror Geert Berckmans.

– Det är en stor skillnad mot andra mobilbetallösningar. Vi plockar bara upp köptransaktionen i Powertag-appen. Men sedan skjuter vi den vidare in i det betalsystem som kundföretaget redan använder, avslutar han.

Fakta

Mobilanvändaren ser en pryl i en reklamfilm och bestämmer sig för att köpa den. Han eller hon tar upp mobilen, öppnar Powatag-appen och riktar den mot bildskärmen.

Företaget har lagt in en högfrekvent ljudkod i reklamfilmen som för över information om produkten till mobilanvändarens Powatag-app.

Mobilanvändaren trycker på en köpknapp i Powatag-appen, som är knuten till användarens betalkortsnummer. Köpet är klart.