Mobila betalningar väntar fortfarande på sitt stora genombrott. Och Seamless är en av de mobilbetalaktörer som dväljs medan de väntar. Seamless är mest känd för sin mobilbetalplattform Seqr. Det qr-kodbaserade mobilbetalsystemet kan användas i exempelvis butiker, restauranger och för att betala parkeringsplatser.

Relaterat: Ljudkoderna som ska trigga dina mobilköp.

I bolagets senaste kvartalsrapport ökar förlusterna med 50 procent jämfört samma period i fjol. Omsättningen tar visserligen också ett ordentligt skutt uppåt – plus 55 procent. Men ökningen kommer till allra största del från Seamless system för att fylla på mobilkunders kontantkort, inte från mobilbetalsystemet Seqr.

Seqr står i dagsläget för en mycket liten del av Seamless intäkter. Av de 40,7 miljoner kronor som Seamless drog in under årets första tre månader kom 1,9 miljoner kronor från Seqr.

Seqr-vd:n: "Wywallet baktalar egna branschen."

Tittar man på resultatsidan står Seqr däremot för närmare 80 procent av Seamless förlust på 33,4 miljoner kronor under första kvartalet. Seqrs andel av bolagets förlust har ökat några procent jämfört med samma kvartal förra året.

Seamless flaggar i kvartalsrapporten för flera avtal som markant kan öka användningen av Seqr under året, bland annat med Payzone vars betalterminaler används i cirka 20 000 restauranger och butiker. Seamless har också skrivit på ett ramavtal med Visita som innebär att flera tusen hotell och restauranger kan använda Seqr.

Så gick Seamless första kvartal:
Omsättning: 40,7 milj kr (+55%)
varav SEQR: 1,9 milj kr (+43%)

Resultat: – 33,4 milj kr (– 50%)
varav SEQR: – 26,3 milj kr (– 55%)

Kursutveckling: – 35,3%
Börsvärde: 1,3 miljarder kronor (31 mars)