Twitter kan komma att köpa sig in i musikindustrin genom att förvärva Soundcould. Det uppger den amerikanska nyhetssajten Recode, som citerar insatta källor i båda företagen.

Soundcloud har säte i Berlin, men har grundats av svenska entreprenörer. För ett halvår sedan uppgav sig Soundcloud ha 250 miljoner användare, enligt Recode.

Affären är långt ifrån säker, men kan innebära Twitters största förvärv hittills. Bakom sig har SoundCloud 60 miljoner dollar i riskkapital, motsvarande drygt 400 miljoner kronor, vilket värderar företaget till 700 miljoner dollar, enligt Recode.

Tidigare förvärvade Twitter annonsföretaget Mopub i en affär värd cirka 300 miljoner dollar. Twitter har tidigare haft problem med att slå sig in på musikmarknaden. Tidigare försök att lansera en musikapp har misslyckats. Samtidigt är den sociala mediejätten tvungen att snabbt hitta nya intäktskällor för att motsvara de stora förväntningarna sedan företaget börsintroducerades. Företagets annonsintäkter ligger ungefär på 1 miljard dollar.

Soundcloud är grundat av Eric Wahlforss och Alexander Ljung. Tjänsten liknar Youtube, men är avsedd för ljud, där alla kan ladda upp ljudfiler och lyssna på dem. Tjänsten finns både i gratis- och betalvarianter. Samtliga påstådda inblandade i affären har avböjt kommentarer.