I praktiken innebär avtalet att Nordea ska sälja Izettles betalningslösning till småföretagskunder på sin sajt samt på sina 800 lokalkontor runt om i Norden.

Jacob de Geer, vd på Izettle, säger att avtalet med Nordea är en del av företagets strategi nu att bygga ut sitt partnernätverk och nå ut till fler småföretagare.

– Vi vänder oss mot ett segment som storbankerna hittills inte gett sig in på, det vill säga de allra minsta företagen. De får en möjlighet att nå dessa. Samtidigt får vi tillgång till alla deras lokalkontor.

De Geer fortsätter:

– I grund och botten handlar vår lösning om försäljning, och ingen ska behöva missa ett försäljningstillfälle. Alla företag, oavsett storlek, ska också ha möjlighet att analysera sin försäljning.

– För vår del har vi inte tillräckligt stor kostym i dag, vi måste ha fler kunder, därför är det här avtalet så viktigt. Vi är ett väldigt partnerdrivet företag.

Izettle har sedan tidigare liknande avtal med SE-Banken och spanska Santander på banksidan. Men de har också avtal med andra stora aktörer som Teliasonera och kedjor inom retail, som Claes Ohlson.

Så sent som i förra veckan tog Izettle in 360 miljoner kronor i riskkapital för sin vidare expansion.