Köpet ska användas för att stärka SAP:s inriktning på marknadsföring i många kanaler, genom fjolårets köp av programföretaget Hybris. See Why utvecklar minnstekniken Core, som gör det möjligt att analysera exempelvis klickströmmar från e-handelssajter, för att analysera allt från första besöket till köp.

Analyserna kan användas för att få till stånd en bättre interaktion med användarna, i så kallad en-till-en-marknadsföring. En-till-en-marknadsföringskampanjer drivs av beteendet hos varje enskild kund och realtidssammanhaget i varje ögonblick.

Tekniken från See Why är integrerad med mer än 30 annonsnätverk och företaget har mer än 4 000 kunder, inom sociala nätverk, e-postmarknadsföring. Köpesumman är inte offentliggjord. Affären beräknas bli klar under andra kvartalet.

Även företag som SAP, Oracle, IBM, Salesforce och Adobe arbetar med utveckling av olika typer av marknadsföringssviter.

Oracle har exempelvis köpt Blue Kai, som utvecklar mjukvara för målinriktad marknadsföring. SAP har sedan i mar ett samarbete med Adobe inom marknadsföringsinriktad teknik.