Motorola är tillsammans med Nokia och Blackberry kanske det varumärke på mobilmarknaden som drabbats hårdast när Apple och Samsung de senaste åren delat marknaden mellan sig.

I Sverige har företaget varit frånvarande efter ett försök till comeback för tre år sedan. Frånvaron har sin förklaring. När Google köpte den problemtyngda tillverkaren 2012 var receptet för framgång renodling både när det gäller produktportföljen och vilka marknader företaget satsar på. Europa, Sverige och stora delar av Asien fick stryka på foten till förmån för nord och sydamerika där företaget var något starkare.

– Så här i efterhand kan man fundera på hur klokt det beslutet var. Men fördelen är att vi nu kan starta från början utan en gammal organisation, säger Magnus Ahlqvist.

Han ansvarar för Motorolas mobiltelefoner i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien och Australien och satsar hårt på webbhandel för att nå kunderna. På jättemarknaden Indien säljer Motorola till exempel direkt till kunderna via e-handlaren Flipkart.com.

– Tidigare kunde vi ha kanske fem led med olika återförsäljare mellan oss och kunden. Nu är det mycket mer direkt, säger Magnus Ahlqvist.

Även i Sverige har Motorola satsat på försäljning via näthandlare som Dustin, Cyberphoto och Netonnet. Men Magnus Ahlqvist sticker inte under stol med att ett avtal med en operatör står på önskelistan.

– Här i Sverige är operatörerna fortfarande väldigt viktiga för försäljningen, säger Magnus Ahlqvist.

Han hoppas dock att ett operatörskontrakt snart ska vara på plats

– Men det är stora organisationer och det tar tid för dem att bestämma sig, säger Magnus Ahlqvist.

Samtidigt som han bygger upp en ny organisation och drar igång försäljningen på nya marknader så har Motorola hunnit bli sålt ytterligare en gång, till kinesiska Lenovo. Den affären är fortfarande inte klar och Magnus Ahlqvist kan inte uttala sig om vilken strategi Lenovo kommer att ha för Motorola. Han är dock säker på att varumärket fortfarande är starkt och kommer att vara ett viktigt och bra komplement till Lenovos eget.

– Om vi går ut här på stan och frågar vilken telefon folk tänker köpa säger de kanske Samsung eller Apple. Men om vi beskriver specifikationerna för våra telefoner och säger att det är en Motorola så blir de intresserade, säger Magnus Ahlqvist.

Han håller fram positiva kundrecensioner på till exempel Amazon och att nöjda kunder berättar för andra som viktiga för att driva försäljningen. Och det är i det sammanhanget man ska se Motorolas vurm för nördiga detaljer som frekventa uppdateringar av operativsystemet

I dag har Motorola två modeller Moto G och Moto E till försäljning i Sverige. Båda är lite billigare modeller med ett pris under 2 000 kronor. Flaggskeppsmodellen Moto X kommer inte hit. Magnus Ahlqvist tycker att den redan har för många månader på nacken. Däremot lovar han att nästa toppmodell från Motorola ska komma hit.