För knappt ett år sedan hoppade Öjje Holt av som Nordenchef på Spotify. Nu börjar han på Acast som kommersiell chef. Det är en startup som har byggt en plattform för podcast, som gör det möjligt att interagera med podden. Under lyssnandet ska det vara möjligt att ta del av bilder, videosnuttar och länkar. Dessutom går det att integrera annonser med hjälp av verktyget.

– Om du lyssnar på till exempel en podd om sport kan du lägga till en film eller bild om målet de pratar om. Du kan lägga till allt som gör din story levande. Allt ligger kvar i flödet efteråt, säger Öjje Holt.

Acast kallas sitt format för acast och bland de poddar som företaget har knutit till sig finns välkända Värvet med Kristoffer Triumf och TSKNAS (Till Slut Kommer Någon Att Skratta) med Soran Ismail.

Öjje Holt var Nordenchef på Spotify i nära tre år. Innan dess jobbade han bland annat på Apple och han har dessutom varit hög chef på Microsoft i Sverige under många år.

När IT24 pratade med honom i oktober höll han på att starta upp det egna konsultbolaget Pergite.

– Det började när jag jobbade på Spotify. Jag fick många inbjudningar och var ute och föreläste bland startups. Jag såg ett glapp, att de ofta hade bra produkter men att de var sämre på att paketera och presentera dem kommersiellt.

Öjje Holt bestämde sig för att starta ett konsultföretag för att hjälpa startups på olika sätt. Men han hann knappt börja förrän han träffade Acast - hans tredje kund.

– Jag hade tänkt konsulta i flera i år, men... När jag kom i kontakt med det här tyckte jag att det var så himla bra. Jag bara måste hoppa på. Nu har jag avsagt mig alla andra uppdrag.

Acast finns ute som en betaversion sedan fem veckor. En större uppdatering är på gång med olika sociala funktioner. Längre fram finns planer på en utlandsexpansion.