(CS/Orlando)

När Bill McDermott ställer sig på scenen inför 25 000 kunder och partner på företagets konferens Sapphire Now är det för första gången som ensam vd för bolaget med 67 000 anställda världen över. Våren har kantats av turbulens i SAP:s övre ledarskick och Bill McDermott inleder sitt tal med att låta den nya ledningen ställa sig upp vid sina platser i publiken. Han lovar eventuellt oroliga kunder att SAP-ledningens arbete numera präglas av tillit och transparens.

Han skojar också om att han har dubbelt så mycket tid till sitt tal nu när han är ensam vd. Den extra tiden behövs inte. Bill McDermott har bara ett viktigt budskap han vill få fram: Att driva ett stort företag är för komplext. Nu har han slutligen fått nog av all komplexitet. Enkelhet ska vara SAP:s ledord framöver. Lösningen på den allt för komplicerade affärsvärlden är inte helt överraskande enligt Bill McDermott en flytt till SAP:s molntjänster byggda kring företagets minnesdatabas Hana.

– Vi säger att vi ska slåss mot komplexitet för att inget företag vet mer om komplexitet än SAP, säger Bill McDermott från scenen.

Han erkänner utan omsvep att många av SAP:s kunder ser också SAP som ett komplext bolag att jobba med. Men det ska ändras. SAP har redan uppdaterat sin prislista för att göra den kortare, och mer arbete pågår tillsammans med företagets användargrupper för att göra företagets licenser enklare att begripa.

Bill McDermott lovar också en orolig kund att SAP genomgår en förändring där företaget ska bli smidigare och mer kundanpassat att arbeta med. Men först och främst handlar enkelheten om att företagets mjukvara ska bli enklare att arbeta med och mer lika populära konsumentprodukter som musiktjänsten Spotify eller taxitjänsten Uber i hur användaren upplever dem.

– SAP har inte varit känt för ett bra användargränssnitt, säger Bill McDermott.

Att bli ett företag som både uppfattas som enkelt och levererar enkla produkter till sina användare är en utmaning för SAP. Bill McDermott är inte främmande för att parafrasera president John F Kennedys berömda tal om varför USA skickade människor till månen när han förklarar SAPs vilja att förenkla.

– Vi valde inte enkelhet för att det är lätt, utan för att det är svårt, säger han

SAP:s första steg på väg mot ett mer användarvänligt system är att fler kunder ska ta till sig Fiori som är SAP:s produkt för att skapa bättre användargränssnitt för de vanligaste användningsområdena för SAP:s produkter. Fiori som tidigare kostat extra ska från och med nu ingå i licensen för den som använder SAP:s produkter. Gränssnitten bygger på html5-standarden och SAP lovar att dela med sig av sitt bibliotek för att skapa gränssnitt också till sina partner och kunder. Även Screen Persona som är ett verktyg för att förenkla och anpassa företagets mer traditionella gränssnitt ska framöver ingå i SAP:s licenser.

– Den som redan köpt Fiori får tillgodokrediter, så vi har tänkt på det också, säger Bill McDermott.

Fiori stöder rnärmare 300 av de processer i SAP som används mest och enligt Bill McDermott minskar det antalet klick som krävs av användaren med 75 procent.

På Sapphire Now visar SAP också upp ett nytt verktyg för att enklare skapa egna appar som bygger på SAPs system. Verktyget kallas River och körs helt och hållet i en webbläsare.

Fakta

SAP:s konferens Sapphire Now hålls i Orlando samtidigt som den amerikanska användarföreningen Asug håller sin konferens. Sapphire lockar 25 000 deltagare från hela världen. Vid sidan av nyheten att användargränssnittet Fiori nu inkluderas i priset för SAP:s kunder presenterade SAP bland annat ett samarbete med Ebay kring köp av produkter på företag.