De rökiga lokalerna fyllda med uppradade bord har bytts ut mot trivsamma vardagsrum och datorer. Bingo-spelandet har flyttat från lagerlokaler till internet och kvinnorna har följt med.

På Svenskaspel.se utgör internetbingo det allra största spelet och etablerade produkter som Lotto och Keno ligger i lä. En kommande rapport visar att över 55 000 personer spelade bingo på nätet förra året och över 6 500 spelar varje vecka. Tillsammans spelar svenskarna internetbingo för tre miljoner i veckan och kvinnorna står för hälften av omsättningen.

Socialt spelande
Enligt Svenska Spel finns det inget annat internetspel som lockar så mycket kvinnor.

Daniel Björklund, projektledare och redaktör på Svenska Spel, förklarar att kvinnor gillar spel som är sociala och ärliga och där drömmen om den stora vinsten finns. På -Svenskaspel.se är den sociala biten integrerad i bingo-spelandet genom att man kan chatta med de andra när man spelar.

- Bingo har blivit ett socialt fenomen bland kvinnorna på internet och på bara några veckor har vi fått över en miljon chattinlägg mellan bingo-spelarna, säger Christina Andersson, försäljningschef för internet på Svenska Spel.

Anpassat till mediet
Svenska Spel hävdar att anledningen till att internetbingo blivit så populärt är företaget från början satsade på att utforma spelet efter internets förutsättningar medan många av bolagets andra spel bara flyttats från ombuden till nätet.

Men det är inte bara internetbaserad bingo som ligger bakom ökningen av antalet spelande kvinnor. Intresset för exempelvis sportspel har också ökat och i dag är 14 procent av alla stryktippare på internet kvinnor.

På knappt två år har kvinnorna sexdubblat sin omsättning på Svenska Spels webb från 600 000 kronor i veckan i början av 2003 till 3,5 mil-joner kronor i veckan i slutet av 2004.

- Internetspelande ökar i mycket större utsträckning hos kvinnor än hos män, säger Daniel Björklund.

Tendenserna syns också på andra marknader än den svenska. I Storbritannien har flera rapporter visat på att kvinnornas intresse för internetspelande ökat betydligt de senaste åren.

Emmy Zetterlind-Lindkvist

Fakta

Svenska spels internet-omsättning uppgick 2004 till 777 miljoner kronor - en ökning med 57 procent från 2003.
Från 2003 till 2004 ökade kvinnornas internetspelande från 600 000 kronor till 3,5 miljoner.
I dag spelar 6 500 personer internetbingo varje vecka och 55 000 personer har spelat under det senaste året.
Under perioden första kvartalet 2003 till fjärde kvartalet 2004 fördubblades omsättningen på internet totalt. Kvinnor sexdubblade omsättningen under samma period.