Tidigare i år meddelande Jens Nylander, mer känd som grundaren av Jens of Sweden, att han tänker ta sig in i bilindustrin genom startup-bolaget Automile. Och än ser projektet ut att hålla sig på vägen. Företaget har nyligen fått uppbackning från nätverksjätten Telit.

– Det här gör att vi kommer ut internationellt och får lättare att expandera, säger Jens Nylander.

– Att som litet bolag från Sverige få en tillgång till erfarenhet betyder väldigt mycket, det gör att världen öppnar upp sig för oss. Telit är ett av företagen på marknaden som stöttar flest start ups.

Idén bakom Automile kretsar kring Automile Box, en enhet som installeras i bilen och som därefter samlar in en mängd data kring körvanorna. Det kan handla om bensinförbrukning, positionering och lufttemperatur. På så sätt är förhoppningen att företag ska få bättre kontroll över sin fordonspark.

Genom Telit går Automile tillgång till en nätverksteknologi som ska göra tjänsten mer pålitlig.

Som Computer Sweden tidigare har skrivit satsar både Google och Apple på uppkopplade bilar, men någon konkurrent till de båda jättarna ser Automile sig inte som.

– Hela världen står med bilar som inte är uppkopplade, så marknaden är het just nu. Vägen till succé för en svensk startup är att försöka ta så mycket av marknaden redan nu, innan den blir så stor.

– Apple och Google försöker integrera i displayen och satsa på underhållning, det försöker inte vi göra på samma sätt. Sedan satsar fokuserar de på att nå ut till nya bilar. Vi fokuserar mot existerande vagnpark.

Varför det har blivit just fordonsindustrin för den tidigare MP3-kungen låter kanske märkligt för den utomstående. Men Jens Nylander tycker det är självklart att våga satsa på nya projekt.

– Mitt driv kommer hela tiden från att försöka lösa vardagliga problem som jag och mina vänner möter. Jag försöker alltid hitta en idé som inte bara är lokal, utan som kan bli ett stort bolag om det lyckas.

– Jag försökte skapa smarta hemelektronikprodukter runt 2005, men då var jag alldeles för tidigt ute. Det ser man ju nu, att den branschen börjar röra på sig. Det gäller att identifiera ett problem, se om fler känner samma sak och sedan försöka lösa det.