Den amerikanska jätten Yahoo vill framöver satsa mer resurser på mobil marknadsförning. Detta står klart sedan man nu köper upp San Fransisco-baserade Flurry, ett analytikerföretag med som riktar in sig på mobila produkter.

Flurry har främst gjort sig ett namn genom ett verktyg som låter utvecklare och utgivare lära sig mer om vem som använder deras appar och på vilket sätt. Tanken är att det därmed skall bli lättare att rikta in reklam till olika målgrupper. Tekniken kan bland annat användas för att skapa banners och göra videoreklam.

Och enligt Flurry är det en diger databas som man samlat på sig. Den sträcker sig över 560 000 appar, som är installerade på 1,4 miljarder enheter världen över. Bland de mest kända apparna som använder teknologin finns Skype och BBC.

– När affären är färdigställd kommer vårt förvärv av Flurry innebära ett steg i rätt riktning mot att skapa nya mobila och meningsfulla applikationer, säger Scott Burke, chef för Yahoos avdelning för marknadsförningsteknologi.

Tidigare har Yahoo inte haft någon stor framgång på mobilsidan, även om man satsar på området sedan ett par år tillbaka.

Än så länge är villkoren kring uppköpet oklara, men enligt analytiker rör det sig om en affär på flera hundra miljoner dollar.