Att hitta en lika spektakulär konkurshistoria som den som svenska Grin gjorde 2009 är svårt att lyckas med. På rekordkort tid gick studion från att utveckla hyllade högbudgetspel som Bionic Commando och ha kontor i både Stockholm och Barcelona till att befinna sig på ruinens brant. Ur konkursboet växte sedan flera mindre studios fram, bland annat Fatshark och Overkill.

Även för trion Jonatan Crafoord, Björn Albihn och Ville Ericsson var det dags att testa vingarna på egen hand. Resultatet blev företaget That Brain och spelet 20 000 leagues above the clouds, som de har finansierat helt ur egen ficka.

– Grin var nästan den bästa starten vi kunde få på karriären. Företaget var bra att arbeta på och hade mycket duktigt folk, säger Jonatan Crafoord.

– Samtidigt gjorde det att vi fick en misstro på förläggare. Och vi lärde oss mycket annat av det. Nu vill vi istället ta fram produkter som har ett mer positivit budskap och som inte bara handlar om våld och blod.

20 000 leagues above the clouds kan beskrivas som ett äventyrsspel av den gamla skolan. Enligt Jonatan Crafoord kommer inspirationen från klassiska titlar som Pirates och Baldur's gate. Spelet har även fått en hel del internationell uppmärksamhet, mycket tack vare dess grafiska utformning som inte så lite påminner om Studio Ghiblis filmer.

För närvarande befinner sig That Brain på Närcon, ett datorkonvent i Linköping, där de för första gången visar upp en demoversion av 20 000 leagues above the clouds för en större publik.

– Det flesta ställer sig ändå och spelar, några så länge som en timme. Syftet för oss har varit att kunna ta med oss feedback från folk, se var folk fastnar på och inte tycker är roligt.

En unik yta och uppskattande ord till trots, att klara sig i spelvärlden som liten studio är nog så tufft, men att dessutom göra det helt utan förläggare eller någon ekonomisk uppbackning är snudd på en omöjlig uppgift för de flesta. Fram tills nu har That Brain vägrat använda sig av någon gräsrotsfinansiering eller liknande.

– Eftersom vi bara är tre personer som arbetar på det här tar det väldigt lång tid, vi har ju hållit på med detta i över två år. Sedan kör vi deltid just nu, jag och Björn är på Rovio och Ville är på ett företag som heter Karakter, säger Jonatan Crafoord. 

– Det har funnits funderingar på Kickstarter men dels har vi inte behövt pengarna och dels har vi velat slippa att vara beroende av att många fans känner att de har rätt att få ut spelet. Men det är möjligt att vi lanserar något sådant senare.

Någon oro för att misslyckas verkar studion heller inte känna.

– Det är klart att det finns en risk. I värsta fall jobbar vi på det här i tre, fyra år och släpper ett spel som ingen spelar. Men då har vi åtminstone haft roligt på vägen.