Ett problem med många som har ett tekniskt arbete är att man behöver vara ständigt tillgänglig, för att ta hand om akuta problem. De som arbetar med att till exempel designa systemarkitektur kan sällan kosta på sig lyxen att koncentrera sig på en enda arbetsuppgift.

I stället är det tvära kast mellan olika arbetsuppgifter som är normen, skriver Paul Venezia i Infoworld.

Det är naturligtvis tröttsamt. Få saker är så irriterande som att ha grävt ner sig djupt i ett komplext problem, för att bli avbruten på ett av halvdussinet möjliga sätt. Då kan man känna hur en möjlig lösning glider en ur händerna. Variabler som var på vägen att samla ihop sig till en lösning dunstar plötsligt bort.

Det kan bli kostsamt också. På The Future Buzz presenterar Adam Singer statistik från Ninlabs Research. Enligt den tar det mellan 10 och 15 minuter för en programmerare att komma i gång och koda efter ett avbrott. Om programmerare blir avbrutna börjar de bara arbeta igen inom en minut vid tio procent av tillfällena. En programmerare kan bara förvänta sig ett oavbrutet tvåtimmarspass under en arbetsdag.

En arbetsmiljö som innefattar många avbrott är alltså extremt negativ för produktiviteten.

Det är inte bara programmerare som drabbas av det här. Det kan drabba vem som helst som fokuserar på ett problem eller på en designdetalj. Kanske allra värst är att bli avbruten av saker som är helt irrelevanta för ens eget arbete.

Det finns sätt att hantera olika aspekter av problemet, som att sitta med hörlurar på sig eller att stänga av telefonen. Det går att sätta upp skyltar om att man inte vill bli störd och att blockera alla möjligheter att kommunicera. Men det är inte alla som kan, eller vill, göra det. Risken finns att man blir knäpp. Och ibland är det nyttigt att släppa ett problem för att få nya perspektiv.

Kuriosa:

Är du programmerare? Då känner du kanske igen dig i Jason Heeris seriestripp om varför det borde vara otillåtet att störa sådana som du.