Den 100 år gamla läskedrycksjätten började med att flytta ett antal centrala system, däribland personalhanteringen, till en privat molntjänst för ett halvår sedan. Nu planerar Coca-Cola Bottling att flytta i stort sett allt inom fem år.

Enligt företagets globala it-chef Onyeka Nchege kommer hela it-organisationen att gå från en tungfotad teknikjätte till ett betydligt mer lättviktigt team som erbjuder support och som främst arbetar via affärspartner.

Kommunikation med affärsenheterna blir en av de viktigaste utmaningarna vid flytten till molnet, säger Nchege, i en intervju med IDG News.

– På infrastruktursidan har flytten till molnet inte påverkat mig så mycket då jag hanterar it-två miljöer idag. Men i framtiden räknar jag med att antalet anställda kommer att som arbetar med infrastruktur minskar, i takt med att vi flyttar till molnet, säger Onyeka Nchege.

Egenskaper som blir viktiga för it-avdelningens anställda blir att kunna ihop arbeta med affärspartner för företagets bästa, samt att förstå affärsprocesser och att kunna använda dem för att utforma nya tjänster.

– Det är vad vi rekryterar för idag, att få in resurser som kan både har affärsperspektivet och omfattande tekniska kunskaper, säger Nchege.

Samtidigt så planerar Coca Cola att flytta hela sitt affärssystem till molnet. Hittills, uppger Nchega, har molnet erbjudit samma flexibilitet och reaktionsförmåga gentemot förändringar som ett licensbaserat system.

– Ett viktigt råd är dock att äldre företag som flyttar till molnet ska arbeta noga med sina affärspartner för att bereda väg förändring. Det är vad molnet handlar om.

– Som en 100 år gammal organisation är vi inte speciellt agila eller snabbrörliga i allt vi gör. Mycket handlar om anpassningsbarhet, att kunna förutse och genomföra förändringar.

År 2013 genomförde Coca-Cola Enterprises en omfattande flytt från SAP:s kundvårdstjänst CRM till Salesforce on Mobile, som rullades ut för