Uppgifterna om att Microsoft ligger i förhandlingar om att köpa svenska indiespelstudion Mojang slog ned som en bomb i spelvärlden. Priset uppges vara nära 14 miljarder kronor
14 miljarder kronor låter som mycket pengar, och det är det om man är tre grundare som ska dela, men som jämförelse kan nämnas att Microsoft betalade fyra gånger så mycket när företaget köpte ip-telefonitjänsten Skype för några år sedan.
Att Microsoft är beredda att öppna plånboken för Mojang känns naturligt. Även bortsett från att spelstudion förra året gjorde en vinst på över 800 miljoner kronor med en vinstmarginal på nästan 50 procent så är varumärket Minecraft en perfekt matchning för mjukvarujätten och företagets spelsatsning.
Microsoft har ett starkt varumärke i sin Xbox, men saknar idag exklusivt material som kan locka spelarna dit. För målgruppen som spelar Minecraft är tidigare Xbox-succér som Halo lika aktuella som Mr Music på kassett. Dessutom är Minecraft en succé även i mobilen där nästa generations spelare fostras idag och där Microsoft saknar viktiga titlar. Även om spelet idag finns på många olika plattformar så finns det efter ett köp inget som hindrar att Microsoft i framtiden prioriterar Xbox, som idag ligger kanske ett halvår efter datorversionerna av spelet när det gäller utvecklingen.
Microsoft har också redan ett gott samarbete med Mojang kring Xbox-versionen av spelet och företagen känner varandra väl. Ska man tro ryktena är det också grundaren Markus Persson själv som initierat affären med Microsoft för att kunna lämna Mojang.
Även om köpet av Mojang skulle splittra teamet bakom spelet så behöver det inte vara en katastrof för Microsoft. Köpet handlar förmodligen väldigt lite om kreativ talang hos utvecklare. Minecraft som värld är i stort sett klart. Utvecklingen som har värde och som Microsoft behöver vårda är den kreativitet som spelarna av spelet själva tillför. På tekniksidan handlar utvecklingen idag mycket om att se till att skapa servertjänster och molntjänster för spelarnas världar. Ett område som ligger väl i linje med den strategi som Microsofts vd Satya Nadella dragit upp.