Computer Swedens Mattias Malmqvist kommenterar Apples satsning.

– Vi är skitglada. När Apple gör något blir det ju alltid stora fyrverkerier. Det här flyttar över en natt fram frågan om mobila betalningar i folks medvetande på ett helt annat sätt vad vi andra aktörer skulle klara av att göra på fem år, säger Peter Fredell, vd på Seamless som ligger bakom mobilbetalsystemet Seqr.

Även fast flera detaljer kring Apple Pay ännu är oklara, så är grundprincipen klar för hur Apples mobilbetalningar ska gå till. Apple Pay är i grunden betalkorttransaktioner som utförs med Iphone 6-mobiler. Betalkortsinformationen byggs in i de nya Iphone 6-mobilerna och betaltransaktionerna överförs sedan till handlaren i butiken via nfc.

Betalkortet står i centrum även för svenska Izettles mobilbetalsystem. De har en betalkortterminal för handlare som ansluts till mobilen. Vd:n Jacob de Geer planerar nu att förse Izettle-terminalerna med nfc-chips så att man förutom vanliga korttransaktioner även kan hantera betaltransaktioner som görs med Iphone 6 och Apple Pay.

– Apples lansering är fantastiska nyheter för betalbranschens ekosystem rent generellt. Izettles ambition är att hjälpa små företag att växa sina verksamheter och vi har alltid haft inställningen att när konsumenterna är redo att börja betala med nfc kommer vi att ha en sådan betallösning på plats. Efter gårdagens lansering från Apple kommer den utvecklingen inte att dröja länge, säger Jacob de Geer.

Seamless mobilbetalningar med Seqr är däremot helt fristående från betalkorten. Peter Fredell tycker det är tråkigt att Apples mobilbetalmodell fortsatt lutar sig mot vanliga betalkortstransaktioner.

– Apples Pay-tjänst har många likheter med Google Wallet. Och Google har ju kört rakt in i väggen med Wallet. Varför? Jo, för att handlarna inte tjänar något att på att använda Google Wallet eftersom systemet i grunden bara hanterar vanliga kortbetalningar, säger han.

En viktig aktör på betalningar i dag är svenska Klarna som i dag arbetar med över 45 000 e-handlare i Europa. Vd Sebastian Siemiatkowski säger att han välkomnar Apples satsning med Apple Pay.

– Jag tror att det här gynnar e-handeln och om e-handeln växer så växer vi. Jag är också nöjd över att vi har gjort en strategisk förändring från att ha varit en mer renodlad fakturatjänst till att erbjuda olika betalningssätt i samma lösning med Klarna Checkout.

– Vi ska göra en lösning på Apple Pay, och håller på att titta på api:erna (gränssnittet för programmerare). E-handlarna behöver ju inte göra om sin integration, det gör vi automatiskt åt dem.

Finns det inte en risk när en aktör som Apple kommer in att de lägger till slut tar över hela marknaden?

– Det finns ett sådant perspektiv. Å andra sidan brukar det vara ganska överdrivet, det har talats om att Apple eller Google skulle konkurrera ut Spotify, men det har inte skett. Och inom betalningar tycker jag de verkar mer inriktade på samarbete med befintliga aktörer, i varje fall initialt, sen vet man ju aldrig hur det blir i långa loppet. Det finns alltid plats för fristående och specialiserade företag.