Drömmen för varje nybakad apputvecklare är att bli en viral succé där nedladdningarna rasar in av sig själv. Men de flesta behöver öppna plånboken för att nå en större grupp användare. Klar favorit hos appkrängarna är Facebook. Du har säkert sett annonserna som dyker upp i flödet på din mobil och som uppmanar dig att installera Clash of Clans eller Candy Crush Saga. Succén bygger på bra data om användarna och möjligheten att bygga en social profil över vem som kommer att bli en trogen kund i framtiden.
Johan Attby är grundare av Fishbrain. Han och hans kollegor har testat flera vägar för att nå fiskare som vill dela sina fiskehistorier digitalt.
– Vi har testat Google Adwords, vi har testat annonsering direkt på fiskeforum och fiskesajter, vi har testat Twitter men vi har inte fått så låg kostnad per registrerad användare någon stans som vi får på Facebook, säger han.
Fishbrain har haft ett klart mål med sin annonsering på Facebook: att bygga upp en kritisk massa användare på den amerikanska marknaden. Hittills har företaget lyckats få ihop en halv miljon användare varav hälften kommer från annonser.
– Det är skrämmande vilken precision det är i de här facebookannonserna. De ser vilka sidor du lajkat och de är otäckt bra på att kategorisera människor. Du behöver inte ha skrivit i din profil att du gillar fiske utan det går att se utifrån vilka sidor du lajkat och vad du kommenterat på, säger Johan Attby.
För att få ännu bättre möjligheter att spåra presumtiva användare utnyttjar Fishbrain också Facebooks teknik för att skapa modellgrupper. Enkelt uttryckt så gör företaget ett urval av sina mest trogna kunder och matchar dem mot Facebookanvändare som har liknande egenskaper men som inte har laddat ned Fishbrain.
– Om vi skickar in en batch med superaktiva användare från Fishbrain så kan Facebook välja ut tiotusen liknande användare. Det är väldigt effektivt, säger Johan Attby.
Även om Fishbrain är nöjda med resultatet av sin annonsering så tror han inte att det är svaret för alla som utvecklar appar.
– Det är farligt att generalisera, för vi har två saker som talar för varför det här har fungerat så bra för Fishbrain. Dels är det så sjukt många som fiskar, i USA är det 40 miljoner. Via Facebook når man kanske hälften av dem. Så det finns ett väldigt stort urval. Sedan har vi turen att vara i en bransch där många av tillverkarna av sportfiskeutrustning funnits sedan 1800-talet. De ligger inte i framkant digitalt, så konkurrensen från fiskeannonser på Facebook blir liten.
Fishbrain lägger också stora resurser på att se till att annonseringen blir effektiv.
– Jag vill inte att folk ska tro att det bara är att slänga pengar på Facebook så fungerar det, riktigt så enkelt är det inte, säger Johan Attby.
Hans företag har tolv anställda och han uppskattar att de lägger en halv tjänst bara på att hantera sina Facebookannonser. Idag kommer hälften av alla nya användare från Facebook, en andel som Johan Attby hoppas ska minska i framtiden.
– Vi har inget problem att betala för att få användare, men naturligtvis vill vi att Fishbrain ska bli så viralt som möjligt.
Företaget har fått 500 000 nya användare i USA. Hälften av dem kommer direkt via annonser på Facebook. Majoriteten finns i Florida, Texas och Californien, dit företaget koncetrerat sin marknadsföring.
Effektivast för Fishbrain har Facebooks annonsvariant "lookalike aidiences" varit. Där använder Fishbrain sina data om sina mest trogna användare och använder den för att hitta liknande grupper på Facebook som annonserna presenteras för.