– Men det är också så att du måste finnas i alla kanaler. Kunderna förväntar sig det.

Trots att apoteksbranschen är sen ut på nätet har den goda förutsättningar att lyckas enligt Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.

– De har homogena varor med starka varumärken och det finns en hög igenkänningsfaktor. Det är fördelar när man startar e-handel, säger han.

– Dessutom är varorna ofta små och lätta att frakta.

Samtidigt är det en nackdel att det inte handlar om så dyra varor.

– Logistiken är e-handelns trånga sektor. Apoteksvarorna är inte så dyra och det gör att den blir förhållandevis dyrare för apotekshandeln. Och då försvinner ju lite av syftet, säger Andreas Svensson.

Men trots det är valet enkelt konstaterar han – e-handel är egentligen inte ens ett val längre.

– Du måste finnas i alla kanaler. Kunderna förväntar sig närvaro på nätet, det är helt enkelt en hygienfaktor i dag.

HUI:s senaste e-barometer pekade på hur e-handeln fortsätter att öka och knapra andelar av den traditionella handeln. Men det handlar inte bara om att handla på nätet – allra vanligast är att kunderna går in och sonderar sortiment och priser på nätet men sedan handlar i butik. Av alla som e-handlat under andra kvartalet i år hade dryga hälften först gjort research på nätet och sedan handlat varan i butik. Bara 15 procent hade gjort tvärtom, först tittat i butik och sedan handlat på nätet.

Och Andreas Svensson tror att det finns mycket som just apotekens e-handel kan tillföra som är attraktivt för kunderna.

– Det går ju att få så oerhört mycket mer information om varorna på nätet innan man handlar och det lockar vissatyper av konsumenter.

På sikt räknar han med att de olika kedjorna använder nätet för att stärka sina varumärken.

– De är inte så starka på apoteksmarknaden i dag, men på webben finns möjlighet att profilera sig tydligare framöver.

Fakta

  • Kunder som under andra kvartalet i år först tittat på en vara i butik och sedan handlat den på nätet:

JA 15%
NEJ 83%
VET EJ 2%

  • Kunder som under andra kvartalet i år först tittat på en vara på internet och sedan handlat den i butik:

JA 51%
NEJ 46%
VET EJ 3%

Källa: HUI