Nätverket ska locka användare som är emot reklam och datainsamling. Ello är än så länge bara öppet för inbjudna, så man måste känna någon som redan är med i klubben för att komma in.
Tiotusentals personer befinner sig på väntelista, enligt sajten och bara små klungor av användare släpps in successivt.
Sajten befinner sig i betatestning och fungerar på ett Twitter-liknande sätt. Användarna lägger ut allmänt tillgängliga inlägg och kan även lägga in länkar till exempelvis Youtube eller Soundcloud.
Det finns två flöden, ett för en nära krets av vänner och en annan ström som innehåller alla man följer.
Andra användare kan nämnas genom att man använder sig av en @-symbol innan deras namn.
Ello har fått uppmärksamhet på grund av bristen på annonser och integritetsidealen.
Till skillnad från Facebook eller Google, uppger sajten att den inte kommer att sälja användardata till tredje part.
Sajten hoppas tjäna pengar genom att låta användarna betala för dess premiumfunktioner.
"Vi anser att det finns en bättre väg, du är inte produkten", skriver Ellos företrädare i sitt manifest.
Men Ello samlar ändå in vissa data, konstaterar IDG News. Och det finns omständigheter när sajten kan dela data med tredje part.
Ello använder även kakor för att dess servrar ska känna igen användarens webbläsare och kunna tillhandahålla information till nätverket om hur och när användarna utnyttjar sajten. Sajten utnyttjar även en anonymiserad version av Google Analytics för att samla ihop generell information om användarnas beteende.