Strukturen för toppdomäner och hur det går till att registrera domännamn har länge sett ut på ett och samma vis. Toppdomänerna säljer domäner under sig via återförsäljare, registrarer. I Sverige heter de största Loopia, One.com och Binero.
Sättet de säljer på är ganska standardiserat – ofta kombineras ett domännamn med exempelvis en webbhotelltjänst, en e-posttjänst eller en bloggtjänst. Alla namn säljs för samma pris och med liknande villkor.
Hela det inarbetade systemet utmanas av de nya toppdomänerna. Vid sidan av de gamla klassikerna com, gov, org, net och alla landsdomäner – som se i Sverige – fylls det nu på mångdubbelt fler nya.
Till skillnad från de gamla toppdomänerna prissätts de inte efter en enhetstaxa utan efter algoritmer där olika namn tilldelas olika värde.
Sådana idéer fungerar inte i den uppstyrda domännamnsvärlden.
– Återförsäljarnas system är inte förberedda på prisdifferentiering. Även om du tänker kreativt om hur du ska nå marknaden stöds inte den kreativiteten av de befintliga marknadskanalerna. Då tar det stopp, säger Danny Aerts, vd på Punkt SE som handhar se-domänen.
Samtidigt kräver Icann, som sköter hela hanteringen toppdomäner, att du använder en ackrediterad återförsäljare.
– Det blir ett moment 22 – du vill någonting nytt men kommer inte ut på marknaden och kan aldrig bli framgångsrik. Valet många gör är då att själva bli återförsäljare för att inte vara beroende av andra och det innebär i sig att återförsäljarmodellen bryts sönder.
En av dem som tagit steget att bli återförsäljare är Google. Det kan få stor betydelse för hur hela domänmarknaden ser ut tror Danny Aerts.
Än så länge har Google bara dragit i gång som återförsäljare i USA och dit riktas blickarna nu för att se hur de väljer att sälja och prissätta. Hittills har de satt ett relativt lågt pris för ett bundlat paket av domännamn och en dns-tjänst. Det handlar inte om att bara sälja de egna, nya, toppdomänerna – Google vill sälja alla toppdomäner som kan vara av intresse.
– Jag gissar att Google tar sig an marknaderna i den ordning de tycker de är intressanta – först USA, sedan Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Så småningom kommer turen till Sverige och då tittar de på vilka toppdomäner som är intressanta att sälja här – och här är se-domänen den viktigaste, säger Danny Aerts.
Om Google bestämmer sig för att göra på det viset hänger de webbhotell som i dag är återförsäljare löst konstaterar han.
– Den marknaden kan faktiskt slås ut helt.
Danny Aerts tror också att Google har alla förutsättningar att snabbt ta sig in på privatkundsmarknaden som i dag är väldigt underrepresenterad – nästan alla företag har en egen domän men få privatpersoner.
– Google har en bra förmåga att paketera och göra det enkelt så att slutkunden inte behöver klicka så mycket eller förstå de konstiga förkortningar som fortfarande finns.
Här kommer till sist Googles egna toppdomäner in som konkurrent till se-domänen.
– Det betyder att kunderna måste förmås att välja bort oss för något annat och det tror jag Google också kan lyckas med. Kunderna är inte så lojala med en landsdomän. Särskilt privatkunder är lojala med det som de uppfattar som enkelt oavsett om det är punkt mail eller punkt mamma, säger han.
Här är några av de domäner som Google lagt beslag påhittills och hur Google tycker de ska användas:
.dad – tänkt att vara ett hem för idéer, produkter, tjänster och information om fäder och faderskap.
.esq – avsedd för advokater, advokatbyråer och yrkesverksamma jurister.
.here – en plats för dig som vill fokusera på nuet, just här och just nu.
.meme – den här domänen har plats för virala fenomen, idéer, bilder och videoklipp.
prof. – en domän för både lärare och lärande.
.fly – tillägnas flygbolag, reseinformation och handel.
.how – ett hem för tänkare, pysslare och kunskapssökare, där man kan undersöka hur saker fungerar eller hur man får dem att fungera bättre.
.mov – allt inom digital video –från videoredigering och portfolior till filarkiveringstjänster.
.boo – en domän för läskigheter, trick, bus och allt annat obehagligt som får dig att vilja sova med lampan tänd.
.eat – här kan matälskare, restaurangägare och kockar samlas för att utbyta idéer och tankar om mat.
.foo – här hittar du allt för webbutveckling, prototyper och betaversioner.
.soy –” soy” är det spanska ordet för ”jag är” och det här är en öppen domän som kan användas till vad du vill.
En toppdomän är den högsta nivån i det domänsystem som används på internet och är det som anges efter punkten i en webbadress. Olika länder har sedan tidigare haft egna toppdomäner, som Sveriges se-adress, och det har också funnits ett antal andra toppdomäner sedan internets barndom – som com, gov, net och org.
Under toppdomänerna kan sedan företag och privatpersoner – lite olika beroende på vilken profil toppdomänen har – registrera sina egna domäner. Som exempelvis computersweden.se.