Bilden av att Google kan rubba hela domänmarknaden och utgöra ett hot mot de svenska webbhotellen är inte sann anser Jonathan Sulo, marknadschef på FS Data.
– Nej, den gör mig lite upprörd, säger han.
Punkt SEs vd Danny Aerts pekar på att de nya toppdomänerna försöker hitta sätt att ta sig ut på marknaden som de etablerade återförsäljarna inte klarar av att möta. Det handlar exempelvis om att olika domännamn under en ny toppdomän skulle kunna kosta olika mycket beroende på olika algoritmer som sätts upp – något som återförsäljarnas system ofta inte stöder enligt Danny Aerts.
Men Jonathan Sulo håller inte alls med.
– En sådan prismodell ser vi redan i dag på nu-domänen där en del säljs som premiumdomäner – färre tecken ger högre pris. Så sådant hanterar vi redan.
Han tror heller inte att Google på allvar utmanar återförsäljare på lokala marknader som Sverige.
– De kan inte matcha oss eller de andra svenska webbhotellen med att ge snabb support på svenska exempelvis. Jag tror heller inte de har den ambitionen. Och trenden som vi ser när vi möter våra kunder är snarare att de flyttar från Googles och Amazons tjänster efter avslöjandena om avlyssning under senare år.
Men även om Googles satsning på att bli återförsäljare av domäner inte påverkar marknaden så kommer de nya toppdomänerna i sig att göra det enligt Jonathan Sulo.
– Om fem tio år kommer de tradtionella toppdomänerna som com och se att tappa till de nya. Värdet på dem sitter nämligen bara i huvudet på folk – det är innehållet på sajterna som är det intressanta. Och efterhand som det blir tydligare förlorar de traditionella toppdomänerna sitt värde. Då kommer du anses lika seriös om du har toppdomänen eco eller xyz som om du finns under se-domänen, säger han.
– Så för se-domänen är framtiden kanske inte så ljus men vi ser fram emot att Google etablerar sin domäntjänst i Sverige. Det blir en ny kollega till oss.