Facebook fortsätter att växa i mobilen, där intäkterna ökar tack vare en ökning för annonser i smarttelefoner och plattor.

Facebook redovisar en total försäljning för kvartalet som avslutades den 30 september på 3,2 miljarder dollar, vilket innebär en ökning med 59 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Resultatet slog analytikernas prognos på 3,12 miljarder dollar, enligt Thomson Reuters.

Nästan två tredjedelar av försäljningen, eller 66 procent, kom från annonser i mobiler. För ett år sedan låg siffran på knappt 50 procent. Vinsten nästan fördubblades, jämfört med tredje kvartalet, till 806 miljoner dollar. Vinsten per aktie slutade på 0,43 dollar, jämfört med analytikerprognosen på 0,40 dollar.

Samtidigt ökar antalet användare, vilket är grunden för att locka nya annonsörer, till 1,35 miljarder personer som loggar in minst en gång per månad, en ökning med 14 procent på kvartalsbasis. Antalet användare som loggar in dagligen ökar 19 procent till 864 miljoner.

Enligt Mark Zuckerberg kan Facebook därmed se tillbaka emot vad han kallar "starkt resultat" och ett "bra kvartal".