Samsung aviserar ett nytt fokus på billigare smarttelefoner och böjda skärmar för mer avancerade telefoner. Företagets mobilchef Kim Hyun-joon säger att Samsung nu har för avsikt att satsa med full kraft på en lågprisstrategi. Kursändringen sker efter att vinsten för tredje kvartalet rasade med 49 procent under senaste kvartalet till 4,2 biljoner won, motsvarande 29,4 miljarder kronor. Omsättningen var 47,75 biljoner won, vilket är i linje med tidigare prognoser.

Nyligen släppte IDC siffror som visar att Samsung minskade sin andel på mobilmarknaden till 24 procent under tredje kvartalet, jämfört med 33 procent under motsvarande period i fjol. Samsung behåller ändå förstaplatsen. Konkurrenten Xiaomi ökade till en tredjeplats efter Apple, som tog andraplatsen.

– Den hårda konkurrensen lämnar en viss osäkerhet när det gäller vår smarttelefonaffärer under fjärde kvartalet, säger Robert Yi, som är chef för investerarrelationer på Samsung.

Samsung sålde 102 miljoner telefoner och 10 miljoner plattor under kvartalet och nivån väntas ligga oförändrad under fjärde kvartalet, enligt Robert Yi
Av de 102 miljoner telefoner var 79 miljoner smarttelefoner, enligt Strategy Analytics.

– Samsung utmanas av Apple när det gäller mer avancerade smarttelefoner, från Xiaomi och Huawei i mellanskiktet, och från framför allt Lenovo på lågprisnivån, enligt Neil Mawston, analytiker på Strategy Analytics, till IDG News.

Enligt analytiker tyngs Samsung av ett lager på uppemot 40 miljoner Galaxytelefoner i säljkanalen världen över. Det är ett tecken på att konkurrenterna på Androidmarknaden skjuter fram positionen.

En ljuspunkt för Samsung är halvledare, där försäljningen av minneschipp ökade 24 procent, till 8 biljoner won under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol. Samsung planerar att investera 15 miljarder dollar i en chippfabrik söder om Sydkoreas huvudstad Seoul.