Under förra veckan skedde premiärturen med den nya biljettkontrollen, i ett tåg från Gare de Lyon i Paris till Béziers i södra Frankrike.

Tåget var det första där konduktörerna hade Google Glass, förutom en vanlig streckkodsläare och rfid-läsare som kopplas upp med en Galaxy Tab från Samsung.

IDTGV, som är ett tio år gammalt dotterbolag till SNCF är ett lågprisbolag, men fungerar också som ett innovationslabb som testar nya tjänster och tekniker.
Bolaget hanterar 30 destinationer och 4 miljoner passagerare.
Till skillnad från andra SNCF-tågresor så kan IDTGV-biljetter inte köpas på stationerna.

Kundvården är helt elektronisk, oavsett om det ske via telefon, chatt, e-post, sociala nätverk eller självbetjäning online.

Resenärerna hantera sin bokning, placering och allt annat själva.
För att se till att alla betalar, har personalen miniplattor för att skanna biljetter, på papper, i smarttelefoner eller i rfid-kort.

IDTGV-personalen ska använda Google Glass under biljettkontroller på plattformarna, där tanken är att kundrelationen ska stärkas genom möjligheten till ögonkontakt, där testning ombord kommer att ske senare. Glasögonen ger information om biljetter är giltiga, placering och andra inköpta tjänster, exempelvis restaurangmat. Fyra glasögon används i dagsläget.

– Vi hade stora problem att få tag i glasögonen, Google Frankrike kunde inte ordna fram dem, så vi köpte dem för 1 000 euro genom en återförsäljare i Storbritannien, som hade tillgång till glasögonen, säger Flottes de Pouzols, som är it-chef för SNCF.

Eventuellt kommer man att byta till en annan leverantör, med en "mer konstruktiv attityd än Google, säger han. Såväl Samsung, som LG Electronics är intressanta för framtida samarbeten.