Mag Interactive är en tillväxtraket av stora mått. Senaste årsredovisningen ökade bolaget bakom ordspelet Ruzzle omsättningen med 531 procent till 96 miljoner kronor. Samtidigt har de ett rörelseresultat på 65 miljoner kronor. Det innebär att bolaget har en rörelsemarginal på 67 procent.

Det råder bråda dagar på utvecklingsbolaget Mag Interactives kontor som är beläget egentligen så centralt det går i Stockholms innerstad, på Drottninggatan mittemot Centralbadet. De ska göra fler uppdateringar i Ruzzle – som hittills lockatmer än 60 miljoner spelare – och släppa fler spel, både inom Ruzzle-familjen och sådana som inte är ordspel.

För Mag Interactive handlar det i mångt och mycket nu om att växa och hitta personer att anställa, men konkurrensen från andra heta svenskaspelutvecklingsbolag är tuff. I dag har bolaget 35 anställda.

– Vi växer i den takt vi kan hitta folk, säger vd Daniel Hasselberg. Vi står inte och faller med det, men vi gör kanske inte så många spel som vi hade kunnat göra. Vår fördel när vi rekryterar är just att vi inte är så stora. Det blir mer som ett startup och som anställd här får man mer att säga till om än hos ett företag med tusen anställda.

Bakom Ruzzle vilar avancerade analyser av de enorma datamängder som spelet genererar.

– Det är väldigt mycket analys, och vi tittar både på hur spelet sprids och hur användarna blir mer aktiva. Det kan gälla att man till exempel får möta någon som är ungefär lika bra, eller helst lite sämre, första gången man spelar, så att man ska lockas att vara kvar i spelet. Vi har jobbat mycket med matchningsalgoritmer.

Daniel Hasselberg är själv civilingenjör och har en bakgrund inom Ericsson, innan han var med och startade Mag Interactive 2003. Då hade bolaget dock en annan inriktning och arbetade med musiktjänster. 2012 lanserades Ruzzle.

– En inspiration var naturligtvis Wordfeud, vi kände att ordspel var en väldigt bred genre. Men vi ville ha mer spel per omgång och mer puls. Varje gång man interagerade med spelet skulle man få ut mer av det. Då landade vi i Ruzzle.

Majoriteten av inkomsterna kommer från annonser. Dessutom finns en premiumversion som användarna kan betala för och det går även att göra köp inne i spelet.

Själva basen i verksamheten bygger på Googles molntjänster. Mag Interactives kraftiga tillväxt innebär att bolaget också fungerar som rådgivare till Google.

– Vi visste att om det skulle bli en hit så var vi tvungna att skala upp serverkapaciteten extremt snabbt, och då var Google en bra lösning. Nu jobbar vi tajt med Google, och i och med att vi hanterar så extrema datamängder har vi åkt upp på deras radar och får tycka till om produkterna.

I och med att Mag Interactive är så lönsamt har de inte behövt ta in investerare för den sakens skull. De har dock plockat in Nokia Growth Partners som ägare, men då handlade det mer om att få in kompetens i styrelsen. Att göra som King och välja börsen verkar dock inte locka Daniel Hasselberg.

– Börsen är ett väldigt jobbigt ställeatt vara på. Då måste man lägga mycket tid på att kommunicera med ägare, och lägga väldigt mycket fokus på varje kvartal. Men jag tror inte på att bygga ett bolag för att sälja det.

Fakta

Computer Sweden listar under hösten Sveriges 50 hetaste tillväxtbolag inom it och telekom. Bolagen presenteras på computersweden.se och i tidningen fram till prisutdelningen den 18 november då årets HIT-bolag ska koras.

Mag Interactive är ett av de nominerade bolagen.