Albert Shum är mannen som har makten över hur nästa Windows ser ut. Som ledare för Microsofts designteam har han ansvaret för arbetet med hur verktygen miljontals människor arbetar med varje dag ska se ut och användas. Det spelar ingen roll om verktyget heter Minecraft, Windows eller om det är en ny pryl för sakernas internet. För Albert Shum handlar det om att göra verktygen enkla och människovänliga.

– Det är vår uppgift som designers att skapa verktyg som låter dig skapa, säger han när vi träffar honom under ett besök i Sverige.

– Om någon inte förstår hur produkten ska användas så är det vårt fel som designers, säger Albert Shum.

För slippa sådana fel måste man enligt honom lyssna till vad som motiverar människor, snarare än att försöka anpassa sig till deras smak.

– Smaken kan variera och det är svårt att ha den som utgångspunkt för design. Däremot finns det bra principer att designa efter som människor förstår.

Hans visioner om hur framtidens it-verktyg ska se ut blev tydliga när Windows Phone såg dagens ljus tillsammans med det grafiskt tydliga Metro-gränssnittet.

Relaterat: Fokus på touch i Office

Inspirationen till Metros utseende med plattor och stram typografi kom från stadens skyltar och skiljde sig rejält från hur konkurrenterna Apple och Google valt att bygga sina gränssnitt. Men som nästan alla designnördar gillar Shum Apple och imponeras av företagets sätt att förädla sin design.

– Det är ungefär som Porsche och deras 911 som fortsatt att utvecklas under åren, säger han.

Det är tydligt att Albert Shum fortfarande gillar att använda staden, bilar och trafik som metaforer. För sitt team av designers i Seattle beskriver han arbetet med att bygga ett nytt Windows som arbetet stadsplaneraren gör med att planera gator och annan infrastruktur i en stad.

– Vi skapar en stad och låter utvecklarna skapa sitt eget grannskap eller sitt eget hem i den, säger han.

Windows Phone blev en designmässig framgång, men den var inte speciellt lyckad när det kom till försäljningen.

– Du springer förhoppningsvis inte ut och köper en bil bara för att den är snygg. Människor tar in även annat i sina övervägningar, säger han.

Albert Shum ser utmaningar i att designa produkter som ska användas av många från olika kulturer runt om i världen. Det gäller enligt honom att gå lagom fort fram och inte ändra på saker som folk förväntar sig ska fungera på ett visst sätt.

– Om du bygger en bil vill du inte flytta på ratten och sätta den någon annanstans, säger Albert Shum.

Den designmässiga framgången med Windows Phone gav honom dock medvind och när Windows 8 var redo för marknaden hade mycket av tankarna i Windows Phone flyttat med. Men kanske gick det lite för fort. Anpassningen till pekskärm och valet att ta bort den klassiska startknappen är förmodligen det mest utskällda designvalet i Microsofts historia. Albert Shum kallar ilskan som väcktes för passion, men han har tagit åt sig av kritiken.

– Vi designar inte för oss själva utan för våra kunder och nu har vi haft en möjlighet att ta till oss av den kritiken, anpassa vår design för att göra den bättre. Det är fantastiskt, säger han.

Med Windows 10 säger sig Microsoft ha blivit mer öppna än någonsin när det gäller designprocessen. Just nu har företaget en “Technical Preview” som vanliga användare kan testa och enligt Albert Shum är det en och en halv miljon människor som redan är med och testar. Till skillnad från liknande program Microsoft gjort tidigare ska det den här gången handla om mer än att testa stabiliteten i olika funktioner. Med en gemensam kodbas för Windows i olika versioner kan Microsoft enligt Albert Shum verkligen ta hänsyn till användarnas åsikter.

– Vi arbetar mycket mer agilt nu, tillsammans med användarna,säger Albert Shum.

Han liknar sättet att arbeta på med det som spelarna i Minecraft kan göra kring olika projekt.

– Det häftiga med Minecraft är att du kan prova flera versioner av en sak och sedan bygga vidare på det. Det hjälper oss att bygga en bättre produkt och låta comunityn bestämma, säger Albert Shum.

Skidhjälm
Hjälm från Poc, en förebild.

Innan Albert Shum kom till Microsoft arbetade han som designer på Nike och han hämtar fortfarande inspiration från sportens värld (han bär tubsockor med Swosh-logga). Ett av hans favoritvarumärken är svenska POC som utvecklar hjälmar och skidglasögon. Speciellt inspireras han av sättet som sportbranschen arbetar tillsammans med framgångsrika atleter när de utvecklar produkter.

– Det hjälper till att hitta olika extremfall i hur produkten används.